OECD uppmanar till utbyggnad av dubbelspår Oslo-Göteborg

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-06-11 07:50 CEST - Västra Götalandsregionen

Idag presenteras OECD:s rekommendationer för hur regionen Oslo – Göteborg – Köpenhamn – Hamburg ska utvecklas till en hållbar megaregion i norra Europa. Området har stor potential att bli en internationellt erkänd grön megaregion, men det förutsätter att det politiska gränsöverskridande samarbetet inom STRING mellan lokala och regionala organisationer även utvecklas mellan nationella myndigheter.

Tydligt besked om nya stambanor från regeringen- lagt kort ligger för Göteborg-Borås

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-04-16 15:58 CEST - Västra Götalandsregionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) presenterade idag infrastrukturproposition inför ny plan för transportinfrastruktur 2022-2033. Regeringen vill lägga 799 miljarder kronor på att underhålla och utveckla vägar och järnvägar åren 2022– 2033. Ett tydligt besked är att höghastighetsjärnvägen ska byggas och att utrymme ska ges för att bygga deletapper.

Elektrifiering ställer utmanande krav på elnätskapaciteteten i Västra Götaland

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-15 09:00 CET - Västra Götalandsregionen

Västra Götaland har för Sverige unika förutsättningar och samtidigt stora utmaningar för elektrifieringen. Regionen kommer ha en omfattande elektrifiering inom industrin samtidigt som städerna växer och transportsektorn elektrifieras inom flera fordonssegment. Alla dessa områden förutsätter god tillgång till förnybar el, men det är dessutom nödvändigt med ett samlat perspektiv på behov och planering.

Trafikverkets stambaneutredning får inte påverka Göteborg-Borås

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-01 16:09 CET - Västra Götalandsregionen

Trafikverket presenterade idag slutresultat av utredningen där de på uppdrag av regeringen lägger fram olika alternativ för hur nya stambanor ska kunna byggas till en kostnadsram på 205 miljarder kronor. Vid dagens presentation blev också de beräknade samhällsnyttorna med de olika alternativen kända. Av de fyra alternativ Trafikverket lägger fram är det fortfarande det första (RU1) som är mest relevant för Västra Götalandsregionen.