OECD uppmanar till utbyggnad av dubbelspår Oslo-Göteborg

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-06-11 07:50 CEST - Västra Götalandsregionen

Idag presenteras OECD:s rekommendationer för hur regionen Oslo – Göteborg – Köpenhamn – Hamburg ska utvecklas till en hållbar megaregion i norra Europa. Området har stor potential att bli en internationellt erkänd grön megaregion, men det förutsätter att det politiska gränsöverskridande samarbetet inom STRING mellan lokala och regionala organisationer även utvecklas mellan nationella myndigheter.

Västra Götaland elektrifierar lastbilstransporterna

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-05-31 14:01 CEST - Västra Götalandsregionen

Idag håller infrastrukturminister Tomas Eneroth en digital pressträff om Elektrifieringskommissionens genomförandeplaner för hur elektrifieringen kan påskyndas. Västra Götalandsregionen är en av de regioner som medverkar för att kommentera hur vi ska bidra regionalt till att skynda på omställningen till eldrivna godstransporter.

Det nya trafikförsörjningsprogrammet – en omstart för att öka det hållbara resandet efter pandemin

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-05-18 14:36 CEST - Västra Götalandsregionen

Regionfullmäktige antog på tisdagen 18 maj ett nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för 2021-2025. Fokus för kollektivtrafiken 2022 är omstart för Västra Götaland i en hållbar riktning. Målet är att fram till 2025 återta antalet resor med kollektivtrafik, cykel och gång, så som det såg ut innan coronapandemin, samt att återta kollektivtrafikens marknadsandel kontra bilen.

Tydligt besked om nya stambanor från regeringen- lagt kort ligger för Göteborg-Borås

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-04-16 15:58 CEST - Västra Götalandsregionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) presenterade idag infrastrukturproposition inför ny plan för transportinfrastruktur 2022-2033. Regeringen vill lägga 799 miljarder kronor på att underhålla och utveckla vägar och järnvägar åren 2022– 2033. Ett tydligt besked är att höghastighetsjärnvägen ska byggas och att utrymme ska ges för att bygga deletapper.

Norsk gränshandel glödhet innan pandemin - omsatte 28 miljarder

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-31 12:16 CEST - Västra Götalandsregionen

Coronapandemin har slagit stenhårt mot gränshandeln. För många har 95 procent av försäljningen försvunnit. Nya siffror visar att norska gränshandeln omsatte 27,9 miljarder och skapade hela 7 200 arbetstillfällen innan pandemin över en natt lade en våt filt över försäljningen.

Västra Götalandsregionen satsar 70 miljoner på laddinfrastruktur

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-29 07:30 CEST - Västra Götalandsregionen

Nyckeln till Västra Götalands långsiktiga attraktions- och konkurrenskraft är vår gemensamma förmåga att vara innovativa och ställa om till ett hållbart samhälle. Ett av målen är att knyta samman Västra Götaland för hållbar och förbättrad tillgänglighet. Sverige har redan antagit en strategi om att bli världens första fossilfria välfärdsland, en viktig komponent är elektrifiering av transportsektorn. Västsverige ligger långt fram i arbetet men nu ökar Västra Götalandsregionen takten - satsar 70 miljoner på laddinfrastruktur.

Elektrifiering ställer utmanande krav på elnätskapaciteteten i Västra Götaland

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-15 09:00 CET - Västra Götalandsregionen

Västra Götaland har för Sverige unika förutsättningar och samtidigt stora utmaningar för elektrifieringen. Regionen kommer ha en omfattande elektrifiering inom industrin samtidigt som städerna växer och transportsektorn elektrifieras inom flera fordonssegment. Alla dessa områden förutsätter god tillgång till förnybar el, men det är dessutom nödvändigt med ett samlat perspektiv på behov och planering.

Trafikverkets stambaneutredning får inte påverka Göteborg-Borås

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-01 16:09 CET - Västra Götalandsregionen

Trafikverket presenterade idag slutresultat av utredningen där de på uppdrag av regeringen lägger fram olika alternativ för hur nya stambanor ska kunna byggas till en kostnadsram på 205 miljarder kronor. Vid dagens presentation blev också de beräknade samhällsnyttorna med de olika alternativen kända. Av de fyra alternativ Trafikverket lägger fram är det fortfarande det första (RU1) som är mest relevant för Västra Götalandsregionen.