Under Karateförbundets Årsstämma, den 5 mars, tilldelades föreningen Zendokai Karate utmärkelsen Årets Idrottsförening 2015 och ett stipendium på 10 000 kr till sin verksamhet.

Föreningen tilldelas stipendiet med följande motivering:

”Den här föreningen har under året bl.a. öppnat sina dörrar med insatser för nyanlända såväl som att man satsat extra på att behålla och utveckla ungdomar under 20 år. Genom sina framgångar har man satt fokus på Karate i sitt område, skapat medial uppmärksamhet och fått en positiv rekrytering.

Som en av Sveriges äldsta klubbar har man visat att man är fortsatt villig att anpassa sin verksamhet efter tidens behov, att sträva efter utveckling och satsa på framtiden. Som tack för ert engagemang och som en extra hyllning till era 50 år som förening ber vi att få gratulera Zendokai Karate.”

Klubbens styrelse har beslutat att använda stipendiet oavkortat till medlemmar under 15 år.

Zendokai bildades 1965 blev därmed Sveriges första klubb inom karate-stilen Shotokan. Klubbens grundare Roy Andersson belönades 2014 med förbundets högsta förtjänsttecken.

Träningen bedrivs i egen Dojo ett stenkast från Halmstad arena. Zendokai består av ungefär 160 aktiva medlemmar varav ca 80 är barn och ungdomar. Chefsinstruktör är Sixten Lindquist.

Kontakt:
Rick Grundevik, ordf. Zendokai

www.zendokai.se

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare