Foto: Atmo

Stefan Constantinescus kortfilm 6 stora fiskar har blivit uttagen till tävlan vid årets upplaga av filmfestivalen i Locarno.

Foto: Atmo

I 6 stora fiskar ställs konstnärerna Ann Sofi och Andreas inför moraliska och konstnärliga dilemman, när de plötsligt får sex levande fiskar i gåva av sin granne.

Stefan Constantinescu är född 1968 i Bukarest, Rumänien, och är verksam som konstnär och filmregissör. Han har en Master of Fine Arts från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och en Bachelor of Art från Romanian Art Academy i Bukarest. 6 stora fiskar är Constantinescus tredje kortfilm. Hans förra film Middag med familjen tävlade i Cannes 2012.

6 stora fiskar är producerad av Helene Lindholm. Produktionsbolag: Atmo.

Filmfestivalen i Locarno pågår 7-17 augusti.

Filmfestivalen i Locarno

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se

Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press