Arkeologidagen firas med aktiviteter på nära 40 platser runtom i landet och är ett samarbete med Riksantikvarieämbetet. Syftet är att sprida kunskap om kulturhistoria och att göra fornlämningar och förhistoriska miljöer tillgängliga. Förra året anordnades Arkeologidagen för första gången på Kalmar Slott.

– Förra årets Arkeologidag blev en succé! Vi hade fullsatta föreläsningar. Intresset för de spännande, historiska upptäckter som görs i vår vardagliga miljö är stort, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Under årets Arkeologidag presenteras undersökningarna som gjorts i kvarteret Valnötsträdet/Söderportsskolan. De preliminära resultaten och slutsatserna ger oss en ny förståelse för det medeltida Kalmar.

– Vi får höra vad vårens fynd i Kalmarsundsparken gett för nya vinklingar av det ruskiga Kalmarkriget 1611, säger Mimmi Mannheimer.

Den nyutgivna tidsskriften ”Slagfält Kalmar – en glimt av belägringen” presenteras också. Det är en översikt över de resultat och insikter som gjorts genom de första undersökningarna.

Vårvintern 2015 hittades gravar på slottets yttre borggård. De har isotopanalyserats och resultatet presenteras under Arkeologidagen. Kan resultatet ge oss svar på vilka det var som begravdes här och varför?

På Kalmar läns museum ges också föreläsningar under Arkeologidagen. Där visar man och berättar om de unika glashantverksfynden från sommarens utgrävningar i Sandby borg – Nordens äldsta kända glasverkstad!

Kalmar Slott
28 augusti kl. 12-13.45

Kalmar läns museum
28 augusti kl. 14-16

Mer information:
Mimmi Mannheimer, slottschef
Tel: 0480-45 14 93

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com