Motivering:Årets Guldäggsvinnare väckte starka känslor i juryn – samtliga jurymedlemmar skulle så gärna vilja stå bakom denna briljans. Kampanjen gav sig på ett av de största problemen inom den digitala världen – elakheter och hat – och gjorde avsändarens budskap omöjligt att ignorera. Årets vinnare lyckades bekämpa både troll och robotar – genom att ställa en enkel fråga: Är du mänsklig? Årets Guldäggsvinnare är Civil Rights Defenders och Prime för bidraget Civil Rights Captcha!Guldägg 2013 kategori Digitalt (Övrigt Digitalt):Byrå: Prime Bidragsnamn: Civil Rights Captcha Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders Creative Director: Olle Thunberg Executive Creative Director: Tom Beckman PR-konsult: Louise Sallander Uppdragsgivare ansvarig: Natasha Esbjörnson Webbutvecklare: Pär Thunberg Digitalbyrå: Bärnt&Ärnst PR-byrå: PrimeSilverägg 2013 kategori Digitalt:Byrå: TBWA Stockholm Bidragsnamn: Blocket-annonser i bäst ljud och bild Uppdragsgivare: Canal DigitalByrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: CataCombo Sound System Uppdragsgivare: Pause Ljud & BildByrå: Lowe Brindfors Bidragsnamn: Mobbningssimulatorn Uppdragsgivare: FriendsByrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: SR Plus Uppdragsgivare: Sveriges RadioByrå: The Fan Club Bidragsnamn: ToolPool Uppdragsgivare: Malmö JärnhandelDiplom 2013 kategori Digitalt:Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Faktum Hotels Uppdragsgivare: FaktumByrå: Mecka Bidragsnamn: Framtidens skolkatalog Uppdragsgivare: Borås Stad, UtbildningsförvaltningenByrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Launch site on eBay Uppdragsgivare: Volvo LastvagnarByrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: Swebus Tågväxel Uppdragsgivare: SwebusByrå: DDB Stockholm Bidragsnamn: The Track-List Guest-List Uppdragsgivare: Bonniers KonsthallByrå: Naked Comms Bidragsnamn: Top Search Result Uppdragsgivare: Symantec/NortonJury:Kategoriordförande Ted PerssonJury Sophia Lindholm, Per Holmkvist, Tony Högqvist, Maja Folgerø, Kristin Bergem, Jonas Wittenmark Kontaktinformation: Maja Siösteen, Tävlingsansvarig på Guldägget, 070 215 10 32, maja@komm.seAndreas Dahlqvist, juryordförande Gulägget 2013, 1 646 509 6726 andreas@mccann.comOm GuldäggetSyftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Den kr

Om Guldägget
Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se

Om Sveriges Kommunikationsbyråer
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se




Kontakt


Linda Nilsson

vd & tävlingsansvarig

linda@komm.se

Anna Magnberg

Projektledare

anna@komm.se

Julia Urbán

Produktionsledare