"Alla kan bli läsare!" är budskapet för Dyslexiveckan 2018. Läsning skapar styrka hos individen och delaktighet i samhället. Därför är det viktigt att den fjärdedel av alla vuxna som läser dåligt "på vanligt sätt" så tidigt som möjligt blir läsare på sitt sätt.

Under den Europeiska Dyslexiveckan 1-7 oktober 2018, hålls evenemang runt om i landet på temat "Alla kan bli läsare!". Där kan alla barn och vuxna med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, samt alla anhöriga och andra som kommer i kontakt med gruppen, ta del av information om hur alla kan bli läsare.

På en gemensam sida har vi samlat information om alla arrangemang i hela landet:

Hjälp oss att sprida information om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, om olika sätt att läsa och om evenemangen! Hitta evenemang på din ort!

Här är några orter som har evenemang i år:
Helsingborg, Malmö, Lund, Solna, Stockholm, Södertälje, Upplands Väsby, Kungsängen, Eskilstuna, Strängnäs, Uppsala, Varberg, Lycksele, Sundsvall, Köping, Trollhättan, Torslanda, Göteborg, Karlskoga, Motala och Norrköping.

Håll också utkik efter och delta i kampanjen #formadinbokstav på sociala medier under Världsdyslexidagen den 4 oktober.

* Man kan läsa med ögonen, med öronen, med fingertopparna och plattformarna är flertaliga, böcker, tryckt skrift, datorer, läsplattor, ljudböcker, telefoner mm.

Den Europeiska Dyslexiveckan arrangeras av Dyslexiförbundet, i samarbete med Svensk biblioteksförening, Svenska dyslexiföreningen och Föräldraföreningen för dyslektiska barn.

Dyslexiförbundet är ett förbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, personer med matematiksvårigheter/dyskalkyli, deras anhöriga, föräldrar och andra intresserade. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet och utgår från den enskilda personens behov. Förbundet har nära 8.000 medlemmar organiserade i cirka 50 föreningar runt om i landet.

Helene Kindstedt

Kanslichef