Pressbild Peter Braroe NewsMachine Fotograf/Källa: Stefan Jahge/TSJE

Tillämpad Artificiell Intelligens ger pressavdelningar och PR-branschen smartare distributionslistor för pressmeddelanden med hjälp av Big Data-analys och självlärande algoritmer. NewsMachine lanserar en ny tjänst, Mycroft, för användare av PressMachines pressrum och pressmeddelandetjänster. Tjänsten analyserar pressmeddelandet och föreslår mottagare utifrån en analys av miljontals artiklar.

Den nya tjänsten Mycroft syftar till att spara tid och göra livet lättare för alla kommunikatörer och PR-konsulter. Med hjälp av tillämpad AI (Artificiell Intelligens) analyseras ett pressmeddelande som ska sändas ut och spårar upp journalister som skrivit om liknande saker förut.

Resultatet blir förslag på journalister att lägga till distributionslistan för det enskilda pressmeddelandet. Användarna kan även se vilka ord som Mycroft identifierat och associerat med den enskilda journalisten. Något som underlättar valet av att inkludera denna journalist på listan.

Mycroft analyserar pressmeddelandet och föreslår de journalister som Mycroft bedömer intressanta för budskapet. Användaren kan sedan klicka på journalistens namn för att se mer information och några av de ord som Mycroft hittade som gemensam nämnare.
Användaren väljer sedan de kontakter hen vill spara till sin medielista genom att markera checkboxen till vänster om namnet.

Mycroft är resultatet av lång tids forskning och utveckling på NewsMachine och svarar mot det behov som många av företagets kunder påtalat: att få hjälp att ta fram aktuella och relevanta distributionslistor för pressmeddelanden.

- Mycroft ger ett stöd till de som skall skicka ut pressmeddelanden, oavsett om man arbetar i en mindre eller större organisation eller företag. Just distributionslistor är ett plågsamt moment för många kommunikatörer och presschefer, men nu får de hjälp att hantera detta. Sen är det ju så att ju bättre och mer precist ett pressmeddelande skrivs, desto mer nytta har användarna av Mycroft, säger Peter Braroe, vd för NewsMachine.

Utvecklingsteamet på NewsMachine fortsätter att arbeta med Mycroft för att ytterligare trimma analysalgoritmerna så att förslag till distributionslistor blir ännu bättre.

- Det vi gör är unikt och vi har lämnat ett flertal patentansökningar för att skydda uppfinningen, avslutar Peter.

Se en kort presentation här: http://www.pressmachine.se/mycroft eller kontakta Peter Braroe för mer information.

NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter.

Peter Braroe

peter.braroe@newsmachine.com