Lagbild Sweden Team Skidskytte Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Fyra medaljer och miljontals tv-tittare under OS i Pyeongchang. Skidskytte är en av Sveriges mest folkkära vintersporter. ATG har länge stöttat svensk idrott genom bland annat sponsring av Sveriges Olympiska Kommitté, Parasport Sverige och Svenska Hockeyligan. Nu går ATG in som huvudsponsor till Svenska Skidskytteförbundet.

ATG är för oss en riktig drömpartner som länge varit viktiga för svensk idrott bland annat genom sitt engagemang i Sveriges Olympiska Kommitté. ATG:s ansvarstagande och sympatiska framtoning gör att vi känner en perfekt matchning vilket är guld värt för oss, säger Ingermar Arwidsson, Generalsekreterare på Svenska Skidskytteförbundet.

ATG har en lång tradition av att stötta svensk idrott men anser att skidskytte inte fått det stöd de förtjänar i förhållande till andra populära sporter. ATG har historiskt haft avtal med stjärnor som Magdalena Forsberg, Björn Ferry och Helena Ekholm. Sponsorskapet innebär möjlighet för parterna att göra gemensamma aktiveringar i samband med tävlingar och med idrottare inom sporten. Redan på lördag syns ATG i säsongens första skidskytte-sammanhang, då SM i Masstart arrangeras vid Idre Fjäll. En annan kommande höjdpunkt är VM som avgörs i Östersund i mars.

Efter OS-framgångarna känns det extra kul att få chans att följa stjärnorna på nära håll, inte minst under VM. Jag hoppas vi kan bidra till att sporten kan utvecklas till sin fulla potential, för skidskytte är en av Sveriges stora folksporter. Precis som trav är det en sport med folklig förankring som bjuder på en stor portion spänning. Vårt kundlöfte är att erbjuda spännande upplevelser och det här känns klockrent, säger Sten Andersen, Marknadschef på ATG.

ATG har sökt licens för att få erbjuda spel på sport i Sverige i samband med att omregleringen av spelmarknaden träder i kraft vid årsskiftet. Om ansökan godkänns är skidskytte en sport ATG vill erbjuda spel på.

Sport

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Jessica Bollnert

Pressansvarig världscupen i Östersund