20 september kl 17.30 samlas tio bostadsrättsföreningar på Gamla norrvägen 124 i Växjö för att ta del av Brf Lyckansbergs erfarenheter av att installera solceller. VEAB, Solect Power och Energikontor Sydost medverkar för att upplysa om rådande förutsättningar och regler för bostadsrättsföreningar som är intresserade av att äga solceller gemensamt.

Intresset för solceller ökar i Sverige. Sedan bygglovet för solceller slopades i augusti i år har det blivit ännu lättare att installera solpaneler på sitt eget tak. Men om man bor i bostadsrätt och vill installera solceller, hur gör man då? Vilka regler är det som gäller för en bostadsrättsförening som vill äga solceller gemensamt? 20 september samlas ett fyrtiotal personer från tio olika bostadsrättsföreningar för att få svar på dessa frågor. Brf Lyckansberg i Växjö som installerade solceller i våras, berättar om sina erfarenheter. Energikontor Sydost, VEAB och solcellsleverantören Solect Power upplyser om rådande regelverk och hur man praktiskt går tillväga.

Reglerna för att installera solpaneler ser lite annorlunda ut för de som bor i bostadsrätt än för privatpersoner som bor i villa. Därför vill vi bidra till att fler bostadsrättsföreningar blir medvetna om förutsättningarna och de möjligheter som finns”, säger Johan Milton, projektledare på Energikontor Sydost.

Datum och tid: 20 september, kl 17.30

Plats: Brf Lyckansberg, Gamla norrvägen 124 Växjö

Media välkomnas att delta!

Mötet arrangeras av Energikontor Sydost som via ett EU-finansierat projekt ska bidra till att fler bostadsrättsföreningar och andra kooperativ ska få ökad kunskap om gemensamt ägda anläggningar för förnybar energiproduktion.

För intervjuer, kontakta

Johan Milton, Energikontor Sydost

0708-10 58 00, johan.milton@energikontorsydost.se

VI STÖDJER FÖRETAG & OFFENTLIGA AKTÖRER I ENERGI- OCH KLIMATARBETET på uppdrag av kommuner, landsting och regioner i Sydost.

Energikontor Sydost AB - Energy Agency for Southeast Sweden
Smedjegatan 37