En tredje sak som upptagit mycket av vår tid på NewsMachine har varit att hitta ett bra sätt för att använda AI för att underlätta vid medieanalys.

Kolla in kort film med Joakim Andrén om automatisk medieanalys

Oavsett om man arbetar i en verksamhet med omfattande pressbevakning eller om verksamheten har mer sparsmakad presstäckning så är analys viktigt (om än rätt tidskrävande).

För att underlätta har vi tagit fram en ny tjänst som vi håller på att betatesta (vi vill inte släpa något som ställer till mer besvär än vad det gör nytta). Och nu ser det riktigt lovande ut.

AI-boten som gör detta behöver dock läras upp hos den verksamhet där den skall användas innan den sätts i skarp drift. Antingen gör ni det själva eller så låter ni en medieanalytiker göra det. Syftet är att skapa högsta möjliga precision så att ni kan lita på den analys som boten gör. Låter det fantastiskt eller helt obegripligt: kontakta oss så rätar vi ut alla frågetecken.

Kolla in vår korta film med Joakim Andrén om automatisk medieanalys: http://www.pressmachine.se/media/view/11345

NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter.

Peter Braroe

peter.braroe@newsmachine.com