Maria Persdotter Fotograf/Källa: Leif R Jansson

Idag har regeringen meddelat att generaldirektören för Försäkringskassan Ann-Marie Begler byts ut.

- Dagens besked att Försäkringskassan får en ny generaldirektör är inte överraskande, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar. Som myndighetschef är Ann-Marie Begler ansvarig för det haveri av rättsosäkerhet som har präglat Försäkringskassans hantering av den personliga assistansen de senaste åren.

Kritiken har varit massiv mot neddragningar inom den statliga assistansersättningen som hanteras av Försäkringskassan. För två veckor sedan kom en dom från Högsta förvaltningsdomstolen som bekräftade att Försäkringskassan de senaste åren har tillämpat assistansreglerna på ett felaktigt sätt vilket har gjort att många har förlorat sin assistansersättning.

- Det måste understrykas att Ann-Marie Begler har levererat precis det som regeringen har bett henne om, nämligen besparingar inom den personliga assistansen. Ansvaret för assistanskrisen är helt och hållet politiskt, säger Maria Persdotter.

Ann-Marie Begler tillträdde som generaldirektör för Försäkringskassan i september 2015. Strax därefter fick hon regeringens uppdrag att ”bryta utvecklingen av antalet timmar inom assistansersättningen”. På drygt två år har det resulterat i att omkring 1400 personer färre har personlig assistans från Försäkringskassan.

- Det är uppenbart att regeringen inför valrörelsen försöker desarmera kritiken mot den brutala hanteringen av människor med omfattande funktionsnedsättning. Men fortfarande jobbar regeringens LSS-utredare med direktiv om att göra ytterligare nedskärningar. Besparingsdirektiven måste bort om regeringen verkligen vill göra något bra med LSS, säger Maria Persdotter.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se