Duon Henrik Johnsson och Mark Levengood är bästa vänner sedan 20 år tillbaka. Genom livets faser har de alltid frågat varandra; tror du på det här eller tror du på Gud? Hur pratar man om livets stora frågor som sorg, ensamhet och kärlek med barn?  Kan man besvara och möta barns frågor om varför blir det som det blir?

Med hjälp av boken Bibel för barn har de funnit ett naturligt sätt att resonera om livets utmaningar, och tillsammans med sina barn läser de högt ur boken och diskutera betydelsen.

Henrik Johnsson och Mark Levengood om Bibeln och föräldrarollen

Duon Henrik Johnsson och Mark Levengood är bästa vänner sedan 20 år tillbaka. Genom åren och livets faser har de alltid frågat varandra; tror du på det här? Och som vuxna, med ansvar för sig själva och med ansvar för sina barn i föräldrarollen har båda alltid haft ett stort intresse av att prata om varför man väljer att agera så att det blir som det blir.

–      Vi har ofta refererat till Bibeln i olika sammanhang. Både i yrket och vanliga livet. Läst den för våra barn och diskuterat, säger Henrik Johnsson.

–      När vi fick möjligheten att läsa in Bibel för barn som e-bok kändes det helt rätt och glädjande. Vi vill dela med oss av berättelserna även till andra barn säger Mark Levengood.

–      Samtidigt som inläsningen av bibeln har jag och Mark också arbetat fram en podcast där vi samlat frågor om vad man tror på, söker eller letarefter? Vi vill veta vad människor tror på. Utan tro är du inget. Tro på vad du vill - pengar, reformer, Gud, fotboll, kärlek....bara du tror. Det har resulterat i podden ”Men Herre Gud”. Här avslutar vi varje avsnitt med att läsa ur boken Bibel för barn säger Henrik Johnsson.

Barn som lyssnar till det skrivna ordet blir själva bättre på att kommunicera och uttrycka sig. Duon tror att barn som fått höra Bibel för barn har något att jämföra med. En referensvärld till gott och ont. Det handlar inte om att missionera eller frälsa. Förhoppningen är att underlätta för barn att tänka på de stora livsfrågorna och att våga vårda frågorna.

–      ­För om du vågar prata om det stora ”livet” så kan det bli enklare att hantera de känslor som - sorg, ensamhet och även glädje. Med Bibel för barn vill vi roa, kanske oroa och väcka frågor, säger duon.

Bibel för barn: e-bok med inläsning

Bibel för barn är den första helsvenska barnbibeln, utgiven 1995, översatt till fem olika språk och sålt en halv miljon exemplar under tjugo år. Den nya e-boken är inläst av Henrik Johnsson och Mark Levengood och inkluderar den svenska utgåvan Bibel för barn. Bibel för barn tar med läsaren på en lång, innehållsrik och spännande resa. Följ med på en vandring genom bibeln utifrån barnets perspektiv.

Författare: Karin Karlberg, Inga Wernolf, Lisa Östh

Illustration: Ulf Löfgren

Inbunden, 170x190 mm, 272 sidor

Foto: Johannes Frandsen

ISBN: 978-91-526-361-83

Utgivning: 21 mars

Pris: 249kr/st

Releasemingel: 21 mars kl 16.30-19.00, Sofia Församling, Borgmästargatan 11, 2tr.

OSA 19 mars till presskontakt katarina.stene@verbum.se

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Religion, tro

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok