Hanna Wallsten, som tidigare var reporter  på Kyrkans Tidning, lyckas genom sin nya barnbok förmedla en av bibelns apostlagärningar. Hållplats år 51 - Markus märkvärdiga resa är en fiktiv berättelse, där vår tid möter en av Bibelns mest spännande berättelser – den om Paulus.

Genom en magisk tidsresa möter Markus från nutiden, Paulus från dåtiden och det blir ett möte av samtida tankar och Paulus gärningar.

Skolbussen som Markus brukar åka med ser inte ut som vanligt. Inte bussföraren heller. Och när Markus kliver på bussen börjar hans livs mest märkvärdiga resa – till år 51.

Nästan tvåtusen år tillbaka i tiden möter Markus en värld med ökendamm, annorlunda mat och märkliga kläder. Men också människor som vill förändra världen, som den ganska galna Paulus som vill berätta för människor om sin tro. Och så den modiga Maria, förstås. Men vem är hon egentligen och var hör hon hemma? Och vem, eller vad, är den hårt arbetande bussföraren och hans mystiska chef? Markus börjar förstå att det är något han måste ta med sig, för att komma tillbaka till sin egen tid – men vad? Och hur? Men det är också ett äventyr fyllt av faror och plötsligt måste Markus fly för sitt liv.

Hanna Wallsten är utbildad etnolog men började tidigt frilansa som journalist. 2003-2014 var hon reporter på Kyrkans tidning. Idag är hon frilansskribent och författare på heltid. Hon skriver böcker, artiklar och gör magasin. Nyss avslutade hon projektet att bearbeta språket i Nya Testamentet till lättläst svenska för vuxna.

Hanna Wallsten bor tillsammans med sin fru, som är präst, och deras två barn i Järle, en by mellan Örebro och Lindesberg.

Titel: Hållplats år 51 – Markus märkvärdiga resa
Författare: Hanna Wallsten
Förlag: Verbum
Omslagsillustration: Ola Skogäng