Biskop emeritus Martin Lönnebo, Frälsarkransens skapare, skriver personligt och vackert om liv, död och hopp. Genom texterna, tillsammans med bilder från Lönnebos trädgård, får vi ta del av hans livsfilosofi.

"Den här boken har fått namnet Grundglädjen trots att jag vet att den inte bara handlar om glädje. Men jag tycker mycket om glädje och älskar ord som ’grund’. Och kanske grundglädjen är ett tecken på en djupare källa – ett andligt grundvatten som består trots torka och blåst?"

Martin Lönnebo är känd som upphovsman till Frälsarkransen – det moderna radbandet som påminner tiotusentals personer om att stanna upp och reflektera över livet.

I Grundglädjen får vi, genom ett 40-tal korta texter, ta del av Martin Lönnebos liv. Vi får snegla in i hans rofyllda trädgårdsrum och se hans konst genom Emanuel Erikssons fotografier. Efter 22 år flyttar nu Martin Lönnebo och hans fru från radhuset och trädgården i Linköping. Boken blir en resumé där både nya och äldre texter varvas med de personliga bilderna.

Titel: Grundglädjen: Texter om liv, död och hopp
Författare: Martin Lönnebo
Foto: Emanuel Eriksson
Omslag och grafisk form: Maria Mannberg