Johan Dalman, biskop i Strängnäs, tror att några leverpastejsmörgåsar och bibelvisor kan ha varit ingången till hans kristna liv. Lär känna personen bakom ämbetet och hör biskopens personliga berättelse om varför han ägnat så mycket tid åt ekumenik.

Hur ber en biskop? Hur kom biskopen till tro? Vad tror biskopen som själv drabbas av djupaste personlig sorg?

I Kyrkans Tidnings Biskopspodden delar några av Svenska kyrkans biskopar med sig av sin egen tro – och av sina tvivel.

Johan Dalman delar med sig om sina tankar om hur man kan jämföra bön med tandborstning. Han berättar också om hur syster Dalmatia ledde inom honom i trädgården både bokstavligt och andligt. Och om varför han ägnat så mycket tid åt ekumenik samt hur de katolska nunnorna i förskolan formade biskop Johan Dalmans tro. De såg ut som seriefigurer men öppnade porten till något annat.

Kommande avsnitt i Biskopspodden

Onsdag 6 april: Eva Nordung Byström, biskop i Härnösand – mötte sin kallelse på bussen en mörk kväll.

Onsdag 13 april: Mikael Mogren, Biskop i Västerås berättar om hur han blivit en modigare människa genom sin tro…

Samtalen i Biskopspodden  leds av Barbro Matzols, reporter på Kyrkans Tidning.

Biskopspodden publiceras varje onsdag i sammanlagt sex avsnitt. Dagens avsnitt och tidigare avsnitt finns på kyrkanstidning.se

Lyssna på ett smakprov här! Biskopspodden är en podd från Kyrkans Tidning, producerad av redaktionen.

För mer info kontakta: chefredaktör Ewa Wirén, 070-663 75 77 eller ewa.wiren@kyrkanstidning.se

Kyrkans Tidning är Sveriges största kyrkliga tidning. Prenumeranter och läsare är framförallt anställda och förtroendevalda i Svenska kyrkan. Kyrkans Tidning ägs av Verbum AB, som är en del i mediekoncernen Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok