Publiciteten kring Bok- och Biblioteksmässan har kantrat över till att handla om en liten grupp, NMR, och deras demonstrationståg i Göteborg. En mindre del av publiciteten handlar om mässans teman eller författare. Det visar en undersökning av genomslaget som medieanalysföretaget NewsMachine gjort av mässans genomslag i redaktionella nyhetsmedier

Nästan två tredjedelar av Bok- och Biblioteksmässans publicitet har hittills under 2017 handlat om NMR, nazism, högerextremism, rasism eller Nya Tider.

Förra året skapade Nya Tider också en viss debatt, men kom då att omfatta drygt 30 procent av mässans genomslag i redaktionella nyhetstidningar.

Samtidigt svarar Bokmässans egna teman för året, bildning och Finland, för endast åtta procent av publiciteten. Av dessa åtta procent handlar dock en stor andel om just att NMR och nazister stjäl fokus från mässans egna teman. Förra årets tema, yttrandefrihet, fick ett genomslag på 27 procent av rapporteringen kring mässan.

- Det är med bedrövelse som jag kan konstatera att Bokmässan uppenbarligen inte haft någon möjlighet att styra sin egen publicitet och lyfta sina egna frågor, säger Henrik Zettergren, analyschef på NewsMachine. Kommunikationen kring mässan har kidnappats av en liten klick människor i restaurangmundering.

Först under de sista dagarna, efter förvaltningsdomstolens beslut att flytta startplatsen för NMR:s demonstrationståg från själva mässområdet, börjar Finland och bildning uppmärksammas i mässans nyheter.

NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter.

Peter Braroe

peter.braroe@newsmachine.com