I skuggan av flyktingkrisen hamnar människovärdet under press. David Qviströms bok Evangelium för troll  – Hopp och ansvar i flyktingkrisens tid är en personligt hållen essä om nyttan med medmänsklighet ur ett kristet humanistiskt perspektiv. Välkommen till bokreleasen med samtalsledare Brita Häll från Kyrkans Tidning som diskuterar boken med författaren David Qviström, journalisten Fotiní Carlsson och riksdagsledamoten Maria Ferm.

I en tid då flyktingkrisen satt humanitära värden på sin spets har den svenska asylpolitiken gjort en restriktiv u- sväng. Debatten handlar mycket om kostnader och hotbilder. David Qvistöms nya bok Evangelium för troll  – Hopp och ansvar i flyktingkrisens tid är en personligt hållen essä om nyttan med medmänsklighet ur ett kristet humanistiskt perspektiv. Här använder journalisten och författaren David Qviström bilden av sagans bergatroll när han sätter ord på sina egna känslor i en tid av förändring i sin nya bok.

–      Trollet, det är en del av mig. Det bor jämsides med den del av mig som gärna vill vara idealist, men som har börjat tvivla och i samma stund finner sig instängd i trollets berg, säger David Qviström.

David Qviström är frilansjournalist med en inriktning på frågor om asyl och migration. För några år sedan gav han ut den kritikerrosade reportageboken Nyttiga människor, Natur & Kultur. Han har varit verksam som journalist sedan mitten av 1990-talet och har belönats med Guldspaden 2007 och Wendelapriset 2013.

Förutom Evangelium för troll är han också aktuell med reportageboken En plats för mig – praktik och arbetsträning i församlingsarbetet, Verbum och den skönlitterära debutromanen Tio lektioner i manlighet, Brombergs Förlag.

Författare: David Qviström

Omslag och grafisk form: Anna Larsson Design

Omslagsbild: Jens Rydell/Johnér Bildbyrå

ISBN: 978-91-526-3619-0

Utgivning: 22 september 2016

Pris: Från 199 kr/st.

Bokrelease 18 oktober, Sensus Möte i Stockholm

• 17.30 Välkomstmingel
  • 18.00 Brita Häll, Kyrkans Tidning samtalar med författaren David Qviström, journalisten Fotiní Carlsson och riksdagsledamoten Maria Ferm om boken

Kvällen avslutas med frågestund och boksignering.

Intervjuförfrågningar kontakta katarina.stene@verbum.se

Arrangörer: Sensus och Verbum

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok