Miljöpartiet presenterade på en pressträff idag en bostadsrapport med förslag på att bygga var femte lägenhet för studenter och unga. Stockholm växer, befolkningen blir allt yngre och bostadssituationen är akut.

- Bygg var femte bostad åt studenter och unga. Vid markanvisning till byggbolagen ska krav ställas att var femte lägenhet ska vara en liten lägenhet. För att skapa fler bostäder krävs en tydlig politik, något som den borgerliga majoriteten har misslyckats med. Endast 175 studentlägenheter och 85 små lägenheter har fått markanvisning under den här mandatperioden, säger Yvonne Ruwaida (MP).

- Vi vill sänka parkeringsnomen till 0,16 för små lägenheter, för det är ett effektivt sätt att minska byggkostnaden för små lägenheter. Vi måste också förenkla bostadsmarknaden genom att införa så kallade kompiskontrakt; dvs kontrakt på ett rum och delade gemenskapsytor, säger Emilia Hagberg (MP).

- Det behövs också akuta lösningar. Stadens måste kunna sätta upp tillfälliga bostäder på mark där det ska byggas i framtiden, såsom man gjorde i Hammarby Sjöstad, säger Yvonne Ruwaida (MP).

- För att öka byggbolagens vilja att bygga små bostäder ska tomträttsavgälden halveras på små yteffektiva lägenheter. Vi efterlyser även en statlig subvention för att stimulera byggande av små bostäder, säger Emilia Hagberg (MP).

Rapporten bifogas.

För kommentarer: Yvonne Ruwaida (MP) oppositionsborgarråd 0761-29 18 95 och Emilia Hagberg (MP) gruppledare 0761-22 92 15.

Christian Valtersson

Pressekreterare Daniel Helldén