Det återkommande Bergmansymposiet i Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm har i år rubriken Bergman och Lutherdomen. Biskop Caroline Krook medverkar i symposiet med boken Rastlös sökare och troende tvivlare – existentiella frågor i filmer av Ingmar Bergman.

–Ingmar Bergmans personliga tro var full av motsägelser. Ena stunden kunde han säga att han var utan gudstro, för att ett ögonblick senare berätta om vilka han nämnde i sin aftonbön, säger Caroline Krook, biskop och författare till den nya Bergmanboken.

2018 är det 100 år sedan Ingmar Bergman föddes. Den 25 november är det åter dags för Bergmanssymposiet i Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm. I Caroline Krooks bok gör hon nedslag i flera av Bergmans stora filmer och belyser hans personliga frågor om Gud och om livet. Varför är Gud så tyst? Hur kan Gud tillåta? Vem är jag egentligen? Hon leder läsaren genom filmer som Det sjunde inseglet, Nattvardsgästerna, Tystnaden, Persona och Fanny och Alexander.

Rastlös sökare och troende tvivlare har redan uppmärksammans i media, bland annat på TV4 och i Sveriges radio.

Program – Bergmansymposium:
10.00 Inledning och presentation av dagens tema och medverkande, Sven Milltoft

10.05 Rastlös sökare och troende tvivlare, anförande Caroline Krook. Respons, Jan Holmberg, Cellospel, Filip Graden

11.00 Bergman brottades med en gud som inte finns, anförande John Sjögren. Respons, Sven Milltoft, Cellospel, Filip Graden

11.45 Frälsning genom kärleken allena, anförande Leif Zern. Respons, Maaret Koskinen, Cellospel, Filip Graden

12.30 Lunchmingel och boksignering
Bokförlaget Verbum bjuder på wraps, dryck och möjligheten att köpa Caroline Krooks bok till releasepris 200 kr/st. Betalning med kort eller Swish.

13.30 Nattvardsgästerna
Filmvisning 1 timme och 21 minuter.
15.00 Panelsamtal

16.00–17.00 Fortsatt bokförsäljning

Medverkande: Caroline Krook, Jan Holmberg, John Sjögren, Sven Milltoft, Leif Zern och Maaret Koskinen.

Avgift:
Fri entré både till Symposiet och visningen av filmen "Nattvardsgästerna”.

Anmälan på sensus.se – Begränsat antal platser.

Arrangörer: Hedvig Eleonora församling i samarbete med Sensus och Verbum.

Sofie Kalodimos
sofie.kalodimos@verbum.se

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos