Med hjälp av konstnären Dan Wolgers bilder leder biskop Caroline Krook oss genom fastetiden. Utifrån de femton scenerna som gestaltar Jesus liv fram till påsken ger hon oss sina tankar och reflektioner över våra liv i dag.

"Här stannar vi: ett nyckelhål som är Kristus. Bakom nyckelhålet kan vi se en annan värld. Genom honom, Kristus, kan vi för ett ögonblick kika in i den världen. Vi ser inte så mycket, för det gör man inte genom ett nyckelhål. Vi ser ingenting åt sidorna, ingen helhet, ändå ser vi ett annat rum än det vi kikar från. Om vi inte hittar nyckelbrickan med hålet ser vi ingenting."

Nyckelhålet är den sjätte boken i serien Ärkebiskopens fastebok – en bok för enskild eller gemensam reflektion. Caroline Krook är den sjätte biskopen som skriver en bok i serien och hennes texter är meditationer att använda sig av under fastetiden.

Ärkebiskop Antje Jackelén har skrivit bokens förord, och för varje såld bok går tio kronor till Svenska kyrkans fasteinsamling.

Titel: Nyckelhålet
Författare: Caroline Krook
Foto: Dan Wolgers
Förlag: Verbum