Den välmeriterade tidigare proffscyklisten Magnus Bäckstedt offentliggjorde nyligen sin nya satsning på triathlon. Nu är det klart att hans IRONMAN-debut sker i Kalmar den 17 augusti. Årets målsättning är att gå under 9 timmar och nästa år är målet att kvala in till VM på Hawaii.

– Jag är mycket glad att få chansen att komma hem till Sverige och göra min debut på IRONMAN. Tankarna om att tävla i triathlon har funnits länge och jag är väl förberedd. Även om jag slutat som professionell cyklist så har jag fortsatt att tävla och håller fortfarande en hög nivå. Löpning har jag erfarenhet av sen tidigare då jag som ung sprang mycket. Simningen handlar mycket om tekniken och hitta känslan för vattnet, säger Magnus Bäckstedt.

Det var för några veckor sen som Magnus Bäckstedt offentliggjorde att han nu väljer att satsa på triathlon och IRONMAN. När det kom en förfrågan till IRONMAN Kalmar var svaret givet.
– Vi är stolta över att Magnus vill komma till Kalmar och att vi kan erbjuda honom en startplats. Det är bra för tävlingen, inte minst cykelmomentet, och det är kul att kunna bjuda publiken i Kalmar på en så stor idrottsprofil, säger Tobias Borger, VD Kalmar Triathlon AB.

Magnus Bäckstedt, tel +447904346418, magnus.backstedt@gmail.com
Tobias Borger, VD Kalmar Triathlon AB, tel +46(0)70-549 04 41, tobias.borger@kalmartri.com

Fakta Magnus Bäckstedt
Ålder: 38 år
Bor: Cardiff, Wales
Proffs 1996-2009
Meriter: vinnare Paris-Roubaix 2004, förste svensk att vinna en etapp på Tour de France, svensk mästare på linje- och tempolopp, rekordinnehavare Vätternrundan mm.

Fakta Ironman Kalmar
Datum: 17 augusti, start kl 7:00
Distanser: 3,86 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning
Maxtid: 16 timmar.
Antal deltagare: 2050 st (fulltecknat).
Deltagarna kommer från ca 40 länder. Ironman Kalmar är kval till VM på Hawaii.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com