Torsdagen den 22 maj, kl. 17:00
Plats: Kalmar Gästhamn

Om Kalmar Båtmässa 2014
Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn den 23–25 maj. Det är bara fjärde året som mässan anordnas, men den har redan hunnit etablera sig som sydöstra Sveriges största båtevenemang.
– Det fullspäckade programmet är vår styrka. Hos oss kan besökarna både hitta det senaste inom båtliv och ha en rolig dag med familjen, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.
– Intresset för båtliv har ökat i regionen de senaste åren och det är mycket som pekar på att Kalmar Båtmässa bidrar till utvecklingen. Båtklubbarna berättar att de har fått flera nya medlemmar och traktens seglarskolor fyller alla sina platser. I år märker vi dessutom att det börjar se ljusare ut för båtbranschen som helhet, efter några tuffa år med lågkonjunktur. Utställarna är verkligen laddade för att komma hit, tillägger hon.

Några av årets höjdpunkter:

• En Classic Boat-avdelning, där du ser Kalmars klassiska skönheter – lotsbåtar, Pettersonbåt och skärgårdshavets vinthundar, skärgårdskryssarna.
  • Se Skoldivisionen ur Sjöstridsskolan förevisa skolfartyget HMS Astrea. Välkommen ombord och titta!
  • Guidad tur till Grimskär med sightseeingbåten Kalmarflundran på lördagen och söndagen. Turen tar ca 1,5 h och bokas i förväg på Kalmar Turistbyrå.
  • På lördagen hålls segeltävlingen Triator City Sail med första start kl. 11:00. Se Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisa Stridsbåt 90H. Välkommen ombord och titta!
  • Ida Sundelius (sång) och Josef Appelqvist (piano) underhåller på mässområdet på lördagen.
  • Prova på radiostyrda segelbåtar under vägledning av Seglarklubben Kaparen på söndagen.
  • På söndagen gör svenska elitpaddlare upp i tävlingen Kalmar Surfski Wavechallenge 2014. Starten går i Mörbylånga kl. 12.30 och målgången beräknas ske i Kalmar Gästhamn kl. 13.30–14.30.

För mer information, se:
Utställare

eller kontakta:
Maria Sampson, projektledare, Kalmar Båtmässa
Tel. 0702-97 92 93, maria.sampson@telia.com

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com