De kommande två veckorna direktsänder Svenska Tennisförbundet tre stora internationella tennisevenemang via förbundets egen tv-kanal: Tennisplay.se.

Svenska Tennisförbundet har säkrat de exklusiva sändningsrättigheterna i Sverige för Davis Cup-finalen mellan Frankrike och Belgien. 24-26 november drabbar länderna samman i Stade Pierre Mauroy i Lille för att göra upp om titeln i tennisens lag-VM. I laguppställningarna finns världsnamn som ATP-slutspelsfinalisten David Goffin (rankad 8 i världen) från Belgien och fransmännen Jo-Wilfried Tsonga (15) och Lucas Pouille (18). Sändningarna kommer att kunna ses i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Mer underhållning på Tennisplay.se i veckan: 22-26 november spelas mastersslutspelet i dubbel i rullstolstennis, UNIQLO Wheelchair Doubles Masters, i nederländska Bemmel dit säsongens åtta främsta dubbelpar har kvalificerat sig.
Dagarna därpå (29 november-3 december) samlas världseliten i singel i Loughborough, England för att göra upp i NEC Wheelchair Tennis Masters.
De säsongsavslutande turneringarna – som båda sänds på Tennisplay.se – är högintressanta ur svensk synvinkel. Efter en framgångsrik säsong kommer Wimbledonmästaren och världssexan Stefan Olsson till start i både Nederländerna (dubbelpartner är belgaren Joachim Gerard) och England.

De tre evenemangen finns tillgängliga gratis på Tennisplay.se. Plattformen är förbundets egen tv-kanal som hade premiär i samband med Davis Cup-matchen mellan Sverige och Nederländerna i Båstad i september. Tennisplay finns även tillgänglig som app för iPhone, Android och Apple TV 4.

Se sändningstider på Tennisplay.se.

_____________________________________________________________________

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 418 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1200 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

SvTF bildades den 26 november 1906 och har till uppgift handlägga för tennissportens gemensamma angelägenheter samt att verka för tennisens utveckling i Sverige. Dessutom främjar och samordnar vi svensk tennis i internationella sammanhang.

Torbjörn Dencker

T.f. kommunikationsansvarig