1-2 februari ställs Sverige mot Colombia på bortaplan i Davis Cup. DC-kapten Johan Hedsberg har i dag nominerat laget som ska försöka ta Sverige till den nya finalveckan i november.

Efter sex raka segrar har Sverige på två år tagit sig från division 2 till att nu vara rankat som nummer 14 i världen och klart för Davis Cup Finals-kvalet där 24 nationer deltar.

Colombia står för värdskapet i kvalomgången som spelas inomhus på grus i arenan Palacio de los Deportes i huvudstaden Bogotá. Det blir nationernas första möte med varandra.

Johan Hedsberg har tagit ut följande lag: bröderna Elias och Mikael Ymer, Markus Eriksson, Jonathan Mridha och Robert Lindstedt.
– Jag är jätteglad att de här fem killarna vill spela den här matchen och har tackat ja. Det är ett på papperet starkt svenskt lag där alla har gjort bra insatser i Davis Cup tidigare.
– Vi har stor respekt för Colombia som har ett väldigt bra lag och fördel av hemmaplan. Det är duktiga tennisspelare som dessutom har vuxit upp i de här förhållandena med spel på hög höjd, säger Hedsberg.

I år spelas Davis Cup i ett nytt ”VM-format”. Vid seger mot Colombia blir Sverige klart för finalveckan – Davis Cup Finals – den 18-24 november där 18 nationer deltar: 12 kvalvinnare, de fyra semifinalisterna från 2018 års turnering (Frankrike, Kroatien, Spanien, USA) samt Argentina och Storbritannien som tilldelats varsitt wildcard.

Vid förlust mot Colombia väntar lottning om fortsatt spel vilket troligen innebär en playoff-match i höst.

Mer information och kommentarer på Tennis.se.

Sveriges lag, ålder, ATP-ranking (singel/dubbel)

Elias Ymer, 22 (111/530)
Mikael Ymer, 20 (195/-)
Markus Eriksson, 29 (423/294)
Jonathan Mridha, 23 (-/-)
Robert Lindstedt, 41 (-/46)

Colombias lag, ålder, ATP-ranking (singel/dubbel)

Daniel Galán, 22 (221/606)
Santiago Giraldo, 31 (253/527)
Alejandro González, 29 (326/431)
Juan Sebastián Cabal, 32 (-/5)
Robert Farah, 31 (-/5)

Så spelas landskampen

Fredag 1 februari
22.00 Två singelmatcher
Lördag 2 februari
18.00 En dubbelmatch följt av två singelmatcher
Samtliga matcher spelas i bäst av tre set. Ev. tv-sändning är ännu ej bekräftad.

DC-lagets sex raka segrar

Tunisien–Sverige 2–3
Turkiet–Sverige 1–4
Sverige–Litauen 5–0