Davis Cup-segerlaget mot Schweiz Fotograf/Källa: Svenska Tennisförbundet

Sverige är klart för nya World Group nästa år. Debutanten Jonathan Mridha slog in matchbollen i den femte och avgörande matchen mot Schweiz.

Efter matchvinster av Markus Eriksson i både singel och dubbel, tillsammans med Robert Lindstedt, ledde Sverige med 2–1 inför den sista speldagen i Biel.

Schweiz överlägsne etta – 120-rankade Henri Laaksonen – räddade den första "matchbollen". Laaksonen utjämnade för Schweiz efter att ha besegrat Markus Eriksson med 3–1 i set (6–2, 6–2, 6–7, 6–1).

I den femte och avgörande matchen klev DC-debutanten Jonathan Mridha fram. Svensken stod för en stark insats – efter att ha vänt 0–1-underläge mot Sandro Ehrat fick han segerjubla tillsammans med lagkamraterna (4–6, 6–3, 6–4 7–6).
– Det känns helt sjukt. Det var nervöst i dag. Jag har aldrig känt så här förut, det är mycket känslor. Det går inte att träna sig till det här, säger Mridha direkt efter matchbollen.
– Servarna avgjorde i dag. Jag fick hålla enkla servegame hela tiden, säger han.

DC-kapten Johan Hedsberg:
– Det är fantastiskt. Jonathan går in och spelar sitt livs två första matcher i bäst av fem set och får avgöra en Davis Cup-match.
– Jag ville verkligen vinna den här matchen och det är riktigt, riktigt skönt att vi har gjort det. Det här känns stort – Sverige är ingen jättestor tennisnation. Vi har, åter igen, ett nytt lag och lyckas vinna en match för att gå upp till World Group. Alla har bidragit till det här, det är verkligen en lagseger.

Med sex raka segrar bakom sig kan herrlandslaget se fram emot spel i elitdivisionen nästa år – för första gången sedan 2012. Det nya Davis Cup-formatet i World Group innefattar en kvalomgång i februari, där Sverige tack vare segern mot Schweiz blir seedat.

Schweiz–Sverige 2–3

Marc-Andrea Hüsler–Markus Eriksson 6–3, 6–4, 4–6, 6–7(10), 4–6
Henri Laaksonen–Jonathan Mridha 7–6(5), 6–2, 6–3
Antoine Bellier/Luca Margaroli–Markus Eriksson/Robert Lindstedt 2–6, 2–6, 4–6