Det är bäddat för en ny tennisfest på hemmaplan. För första gången på åtta år är Davis Cup tillbaka i Kungl. Tennishallen när Sverige möter Portugal den 6-7 april.

KLTK har en lång och stolt tradition av att stå värd för såväl landskamper som stora tennisevenemang. Årligen arrangeras ATP-tävlingen Intrum Stockholm Open i Kungl. Tennishallen, vars centrecourt var spelplatsen när Sverige vann sin första Davis Cup-titel 1975.

Om två månader hoppas de svenska tennisherrarna kunna skriva ny Davis Cup-historia på klassisk mark. Efter 3–2-segern mot Ukraina förra helgen står Portugal för motståndet i andra omgången i division 1. Segraren i april får chans att kvala upp till elitdivisionen, World Group.
– Väldigt roligt med en hemmamatch i Kungl. Tennishallen, det är en anläggning som våra spelare trivs väldigt bra i. Att möta Portugal blir en oerhört tuff och spännande utmaning. Vi ska försöka förbereda oss på bästa sätt, säger Davis Cup-kapten Johan Hedsberg.
– Detta blir den 15:e Davis Cup-drabbningen på KLTK sedan första gången 1960 då vi slog Sydafrika med 5-0. Det ska verkligen bli roligt att välkomna denna spännande match, säger Mats Låftman, KLTK.

Biljetterna släpps den 16 februari på Tickster.com. Preliminära starttider är fredag 17.00 och lördag 13.00.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christer Sjöö, generalsekreterare Svenska Tennisförbundet, 073-358 74 95
christer.sjoo@tennis.se

Mats Låftman, KLTK, 08-459 15 22
mats.laftman@kltk.se

_____________________________________________________________________

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 418 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1200 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

SvTF bildades den 26 november 1906 och har till uppgift handlägga för tennissportens gemensamma angelägenheter samt att verka för tennisens utveckling i Sverige. Dessutom främjar och samordnar vi svensk tennis i internationella sammanhang.

Torbjörn Dencker

T.f. kommunikationsansvarig