Fotograf/Källa: Albert Martinsson

Varför är det så få aktivister i Stockholm, och varför finns de så många i Göteborg? Ja, just det får ni inte svar på i detta avsnitt av podden Hur tänkte ni nu? Vi svarar inte på någonting i den här podden, faktiskt. Vi ställer frågor och funderar.

Nu är vi här igen! I det här avsnittet av podden Hur tänkte ni nu? funderar vi, Karro och Janna, på demokrati ur olika aspekter. Vi pratar med Anders Westgerd och Veronica Kallander om vad som är bäst - att vara aktivist eller politiker. Vad är mest framgångsrikt för att kunna påverka och förändra i samhället? Och när kommer funktionshinderrörelsens ”it-moment”, som för HBTQ-rörelsen kan sägas vara ockupationen av Socialstyrelsens trappa på 1970-talet?

Anders Westgerd från GIL (Göteborgs Independent Living) vill provocera och "få folk att uppföra sig som folk". Medan Veronica Kallander gått in partipolitiken efter många år som funkisaktivist. Vad är bäst? Eller är det lika bra?

Demokrati ska ju vara för alla, men är det verkligen det? Vi har just haft ett val, men det är inte alla förunnat att kunna bevara sin valhemlighet eller ens ta sig in i en vallokal. Så hur demokratiskt är det egentligen? Fredrik Canerstam från DHR berättar om utfallet av den Facebook-enkät vi gjorde starax efter valet.

Lyssna på poddavsnittet Demokrati - för alla?

Tidigare avsnitt hittar du här

Det ingen brukar prata om när det handlar om funktionsnedsättningar och de människor det handlar om - just det pratar Karolina Celinska och Janna Olzon från DHR om i podden Hur tänkte ni nu? Med humor och allvar ifrågasätter vi funktionshinderrörelsen, oss själva, samhället och - ja, det mesta.

Kontakt:

Janna Olzon 070 384 80 31 janna.olzon@dhr.se

Karolina Celinska 076 837 80 34 karolina.celinska@dhr.se

Personer med nedsatt rörelseförmåga har alltid funnits och kommer alltid finnas som en del av den mänskliga mångfalden. Men att leva med nedsatt rörelseförmåga är tyvärr ofta en kamp mot den samhälleliga enfalden.

Rasmus Isaksson

Förbundsordförande DHR