Borrhålslagrets tätt sittande borrhål skapar förutsättningar för aktiv säsongslagring av kyla och värme. Under vintern tas värmen ur berget som då kyls ned några grader. Det nedkylda berget kan sedan användas som källa under sommarhalvåret för produktion av komfortkyla. Används normalt för större fastigheter och industrier. Några bra exempel är IKEA i Karlstad, Uppsala och Helsingborg. Fotograf/Källa: Geotec

Den framtida försörjningen var en het fråga i valrörelsen. Den långsiktiga lösningen hänger fortfarande i luften.

Jag hoppas att Socialdemokraterna och Miljöpartiet är kloka nog att ta med geoenergin i politiken, skriver Johan Barth, VD för branschorganisationen Geotec på debattsidan i Dagens Industri.

Hela artikeln hittar Du här

Geotec är en rikstäckande sammanslutning av fristående, välrenommerade borrningsföretag med lång erfarenhet inom vatten-, energi- och entreprenadborrning (grundläggning, prospektering, miljöborrning mm). Geotec-anslutna företag erbjuder Sveriges enda typgodkända brunnar.

Johan Barth

johan.barth@geotec.se