När streamingtjänsten Disney+ lanserades i USA fick den minst sagt en flygande start. Tio miljoner människor tecknade abonnemang redan första dagen, och Disneys vision är att tjänsten ska ha mellan 60 och 90 miljoner abonnenter globalt år 2024. I mars släpps tjänsten i ett flertal europeiska länder och till sommaren är det dags för de nordiska länderna.

Stort utbud och konkurrenskraftigt pris

Disney+ kommer att kosta 6,99 EUR i månaden när tjänsten lanseras i utvalda europeiska länder under våren. För priset får tittarna 500 filmer och 7500 avsitt av serier från omtyckta producenter som Disney, Fox, Pixar, Star Wars, Marvel och National Geographic.

När tjänsten lanseras i Sverige bör vi således kunna vänta oss ett liknande pris, vilket skulle bli cirka 75 kronor, konverterat från euro.

I jämförelse med populära streamingtjänster som Netflix och HBO Nordic står sig således Disney+ väl i konkurrensen prismässigt.

Prioriterar kvalitet före kvantitet

När Disney+ lanserades i USA blev tjänsten förstås jämförd med konkurrenten Netflix.

En sak som användarna reagerade på var att Disney+ utbud inte var i närheten lika stort som Netflix utbud.

Det kan ju förstås antas bero på att tjänsten är helt ny, men enligt Disneys VD Bob Iger har Disney+ inte som mål att konkurrera med Netflix.
Snarare ser han Disney+ som en tjänst som fokuserar på kvalitet framför kvalitet, och ska släppa en eller två nya stora serier per kvartal, i likhet med HBO.

För streamingtjänsten HBO Nordic som är en av de mest populära i Sverige kommer alltså Disney+ bli en direkt konkurrent, och det återstår att se om de svenska tittarna föredrar Disneys tjänst, eller blir HBO Nordic trogna.

Streamingkunder inte särskilt lojala

Enligt Svenskt Kvalitetsindex är Netflix ensam bland streamingtjänsterna om att ha riktigt lojala kunder, som stannar och är nöjda med tjänsten över tid.

Användarna av streamingtjänster är generellt nöjda, men de byter gärna tjänster efter ett tag.

"Netflix släpper ofta nytt material och därför riskerar de inte att deras användare tröttnar, som är fallet med många andra streamingtjänster", säger Fredrik Andersson på TVabonnemanget.se.

Det finns med andra ord goda chanser för Disney+ att få en lyckad marknadsintroduktion även i Sverige när tjänsten släpps till sommaren. Tvabonnemanget.se hoppas kunna vara en samarbetspartner till Disney+ när det lanseras i Sverige.

 

Om TVabonnemanget.se

 

TVabonnemanget.se är en konsumentguide som tipsar och vägleder konsumenter inom allt som har med tv- och streamingtjänster att göra.

Företaget startade sin verksamhet år 2016 och har sedan dess breddat produktportföljen för att idag vara en heltäckande leverantör för hushåll när det kommer till media och underhållning.

 

För mer information kontakta: info@tvabonnemanget.se



Kontakt


Frida Engström

frida.engstrom@prdirekt.se

0768669966

010 551 75 00