I Sverige har nu alla de tre största researrangörerna: Apollo, Ving och Fritidsresor, tagit ställning mot elefantridning och shower med elefanter.

Detta på grund av det lidande som djuren utsätts för och att efterfrågan gör att många djur jagas illegalt i det vilda.

Apollo var först med att ta bort elefantunderhållning och vidtar även andra åtgärder för att skydda vilda djur. Fritidsresor och dess ägare TUI kommer att börja en utfasning i november 2015. Ving och ägaren Thomas Cook Northern Europe har tagit bort all elefantridning ur sitt utflyktsprogram nu i september.

"Idag på Djurens dag firar vi att vår globala kampanj för vilda djur verkligen ger resultat! Nu hoppas vi att resten av Thomas Cook Group och andra reseföretag som fortfarande säljer elefantridning följer efter", säger Elisabeth Tjärnström, sakkunnig och programansvarig på World Animal Protection Sverige.

"Vi ser en historisk omstöpning av reseindustrin där fler och fler företag börjar ta ansvar för och bidra till att vilda djur får stanna i det vilda där de hör hemma, hellre än att tvingas uppträda och underhålla turister under stort lidande. Tyvärr finns det fortfarande flera reseföretag som marknadsför dessa aktiviteter."

Flera stora researrangörer runt om i världen har den senaste tiden bestämt sig för att sluta sälja och marknadsföra elefantridning och elefantshower. Hittills har fler än 60 researrangörer i världen slutat med elefantridning. Där ingår även de svenska företagen Lotus Travel, Odenresor och Jambo Tours.  Se listan över nordiska researrangörer här

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se