Det blev en enastående bra start på tävlingssäsongen för Svenska Karatelandslagets seniorer som tävlade på karatens Premier League i Dubai under helgen.

Två svenska fighters, Sabina Lääveri, Stockholm (kumite -55 kg) respektive Lisa Rasmusson, Sundsvall (kumite -68 kg) knep varsitt brons efter fantastiska prestationer i en av världens tuffaste karate-tävlingar. Båda tjejerna är uttagna till karatens OS-trupp, där deltagarna nu ligger i hårdträning i ett speciellt program - nu kom första kvittot på resultat och båda debuterade i medaljsammanhang på den här nivån. Vi kan med helgens prestationer säga att vi är ett steg närmare OS i Tokyo 2020.

I den skrivande stunden är Svenska Karatelandslaget på väg hem från Dubai för att ladda om inför kommande helgens Nordiska Mästerskap.

Presskontakt: Ramon Malavé. OS-coach, tel 070-790 03 08

Sport

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare