Fotograf/Källa: Svenska Karateförbundet

Dubbla brons och tre topplaceringar bådar gott för Karatens OS-framtid.

EM i Karate för Kadett, Junior och U21 ägde rum i 2-4 februari i Sochi, Ryssland. Svenska truppen kammade hem 2 brons, en femteplats och två sjundeplaceringar.

Europeiska kontinenten dominerar världskaraten. Konkurrensen är stenhård även under seniornivå och årets J-EM bestod av 44 länder och närmare tusen tävlande.

De svenska prestationerna stod sig väl under helgen och två brons togs genom fightern Loren Zarei (Karateklubb Elit, Stockholm), i Junior dam minus -53 kg, samt William Engman (Sundsvalls Sportkarate IF), i U21 herr -75 kg.

Kadetten Matilda Rosenlind (Karateklubb Elit, Stockholm) gick bronsmatch men förlorade med knapp marginal, vilket resulterad i en 5:e plats. Lidija Stanisic (Karateklubb Elit, Stockholm) och Nora Hallqvist (Malave Do KK, Stockholm), båda juniorer, placerade sig på varsin 7:e plats.

"Vi har starka förhoppningar om att Karate kommer med på OS-programmet även för 2024 i Paris. Det är därför extra intressant och glädjande att vi har en sådan positiv utveckling hos den yngre generationen, vilket är ett gott tecken inför framtiden."  säger Karateförbundets generalsekreterare Sarah Wennerström.

Presskontakt J-EM - Förbundskapten Joakim Engman tel 070-517 17 97

(Fullt matchsammandrag finns på www.swekarate.se)

Sport

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström Cedercrona

Generalsekreterare