Det ekonomiska biståndet i Stockholm ligger på historiskt låga nivåer. På bara ett år har 1 400 stockholmare blivit självförsörjande. Det visar en ny rapport från statistikföretaget Sweco.

Antalet biståndshushåll har minskat mycket kraftigt och har inte varit så lågt sedan före 1965. 2016 fick 14 010 hushåll ekonomiskt bistånd någon gång under året. Det var en minskning med 1 020 hushåll  jämfört med 2015. Minskningen av det ekonomiska biståndet innebär ett tillskott till stadskassan på 48 miljoner kronor. Resurser som kan användas till andra verksamheter.

­– Ekonomiskt bistånd handlar om så mycket mer än att betala ut pengar. Genom kvalificerat socialt arbete stöttar stadens socialsekreterare stockholmare till en egen försörjning. Detta är väldigt glädjande siffror för staden men framförallt är det otroligt positivt för de personer som nu har ett arbete att gå till, säger Åsa Lindhagen (MP), socialborgarråd i Stockholms stad.

– Vi ser att den förda politiken ger resultat, vi får ut fler och fler i arbete. Dels handlar det om en god konjunktur men också att vi gör medvetna satsningar på uppsökande arbete, främst mot unga men också mot kvinnor som står långt utanför arbetsmarknaden. Vi har också gjort en kraftig satsning på vuxenutbildning, ett område som varit nedprioriterat under tidigare majoriteter i Stockholm. Det arbetet ger nu tydliga resultat. Det säger Emilia Bjuggren (S), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Mer information i rapporten Statistik om Stockholm>>

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Engström, pressekreterare hos Åsa Lindhagen
Telefon: 076–122 96 22