Fotograf/Källa: Svenska Tennisförbundet

I dag, onsdag den 7 november, inleds årets elitserie i tennis för damer med åtta klubbar på startlinjen.

Med åtta raka finaler och fyra raka guld hålls de senaste årens dominant Fair Play TK som en av förhandsfavoriterna även i årets serie.

Men på pappret ser Malmöklubben ut att få tuff konkurrens av Elfsborg Tennis (Borås), Enskede LTK, Helsingborgs TK, KLTK (Stockholm), SALK (Stockholm), Tabergsdalens TK (Norrahammar) och Upsala TK.

I sex av åtta elitserietrupper finns Fed Cup-meriterade spelare, både svenska och utländska, representerade. Två namn som sticker ut är svensk damtennis stjärnor Johanna Larsson (Helsingborgs TK) och Rebecca Peterson (SALK). Larsson ansluter till laget senare under serien medan Peterson som nyligen är tillbaka i träning efter en fotskada är ett mer osäkert kort. Aktuella svenska damlandslagsspelare är också Cornelia Lister (Fair Play TK), Mirjam Björklund (SALK) och Susanne Celik (SALK).

Herrarnas elitserie inleds på lördag.

Mer information på Tennis.se.

Så spelas elitserien för damer

Serien avgörs i sju omgångar och avslutas med en SM-final mellan tabellettan- och tvåan, där segraren blir svenska lagmästare inomhus. Varje delmatch består av fyra singelmatcher och två dubbelmatcher.
Speldatum: 7/11, 11/11, 13/11, 17/11, 20+21/11, 24/11, 26/12.
SM-final: 2/12.
Premiäromgången: Helsingborgs TK–SALK, Elfsborg Tennis–Tabergsdalens TK, KLTK–Enskede LTK, Fair Play TK–Upsala TK.
Tabell, program, resultat

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 410 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska tennisspelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras över 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1100 lag och cirka 5000 spelare. Läs mer på www.tennis.se

Torbjörn Dencker

T.f. kommunikationsansvarig