Fotograf/Källa: Privat

Fina svenska prestationer gav Sverige ett brons och en femteplacering på årets Europeiska Mästerskap i Karate.

Den 4-7 maj gick Senior-EM i Karate av stapeln, arrangerat i Kocaeli, Turkiet. Med intensiv träning, stora internationella tävlingar och uppladdningsläger i ryggen åkte den svenska truppen ner till årets EM för att slåss om en plats på podiet mot Europas tuffa karateelit bland ca 500 tävlande från 44 länder.

Bäst gick det för fightern Hana Antunovic som tog brons i +68 kg i kumite. Efter en knapp förlust i domslut mot världsmästarinnan Meltem Hocaoglu från Turkiet i första rundan lyckades Hana kriga sig genom återkvalet mot Slovenien och Bosnien för att sedan möta internationellt erkända Anastasia Stephanko från Ukraina i bronsfinalen. Med ett skarpt fokus lyckas Hana vinna bronsmatchen med 2-0 efter två starka slag mot huvudet.

Ytterligare en mycket bra och stark EM-debut stod Alexandra Haag för som också tog sig hela vägen till bronsfinal. Efter en otroligt stark match mot den flerfaldiga EM- och VM-mästarinnan Lucie Ignace från Frankrike där Alexandra tagit ledning efter en spark i huvudet på världsmästarinnan, förlorar Alexandra matchen genom diskvalificering. Alexandra lyckas dock ladda om och vinner återkvalen mot Kosovo och Österrike men måste sedan tyvärr se sig besegrad av Anita Serogina från Ukraina i matchen om bronsmedaljen.

Sveriges representanter bestod i år av:

Mia Karlsson - kata
Sabina Lääveri - kumite -55 kg
Alexandra Haag - kumite -61 kg
Lisa Rasmusson - kumite -68 kg
Hana Antunovic - kumite +68 kg

Coacher var Ramon Malavé och Lennart Larsson.

För mer information/kontaktuppgifter till utövare:

Ramon Malavé
Kumite / OS Headcoach

Lennart Larsson
Kata / Förbundskapten

Sport

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare