Emma Nilsson Bore Biathlon Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Idre Fjäll bjöd på svåra förhållanden med blåst, regn och sockrig snö när säsongen inleddes med masstart för skidskyttarna på lördagen. Emma Nilsson och Martin Ponsiluoma visade kyla i det sista skyttet och blev svenska mästare.

Det var många nervösa och förväntansfulla skidskyttar som radade upp sig vid start. Dels landslagsåkarna som vill få ett kvitto på att de ligger rätt i sin träning inför en viktig säsong med VM på hemmaplan som höjdpunkt, dels alla förhoppningsfulla strax utanför, som hoppas göra intryck på landslagsledningen och visa att de är redo för internationella uppdrag. Dessutom medverkade åkare både från Norge och Estland, dock utom tävlan.

Damernas masstart

Piteås Hanna Öberg tog kommandot på det inledande varvet. Hon lämnade också skjutvallen i täten, trots en bom i första liggande, tätt före Ingela Andersson från K4, med samma resultat – och därefter Limas Johanna Skottheim och Mona Brorsson från Finnskoga, knappt 15 sekunder bakom.

Efter det andra liggande skyttet tog Johanna över ledningen efter fem fullträffar, men HannaIngela och Mona följde strax bakom och in till det tredje skyttet var alla fyra tillsammans. Där lyckades Johanna och Hanna klara sig undan med ett missat skott medan de övriga fick åka två varv var i straffrundan. I stället var det fjolårsvinnaren Emma Nilsson från SK Bore som avancerade till tredje plats, tack vare fullt i första stående, och hon lyckades också täppa till luckan på vägen in till vallen.

I det avslutande skyttet åkte Hanna lite oväntat på tre bom och försvann helt från medaljstriden. Johanna fick åka två varv i straffrundan, så när Emma klarade sig undan med ett missat skott var hon först ut på det avslutande varvet och hade inga problem att ta hem segern. I mål hade hon 20 sekunder tillgodo på Ingela Andersson som knep silvermedaljen, knappt tre sekunder före Johanna Skottheim och med en starkt spurtande Elisabeth Högberg från Biathlon Östersund strax utanför pallen.

Herrarnas masstart

Det var över 50 anmälda i herrklassen och därför delades åkarna upp i två grupper som åkte olika bansträckningar till en början, men eftersom alla svenskar åkte för sig var det inte så svårt att följa kampen om SM-medaljerna.

Under första varvet var det landslagsåkarna Jesper Nelin från Piteå, Fredrik Lindström, Anundsjö och Sebastian Samuelsson från I 21 som dominerade. Tyvärr sköt den sistnämnde bort sig direkt efter hela tre bom. Jesper lyckades däremot nolla och tog täten ut på det andra varvet, drygt 10 sekunder före klubbkompisen Peppe Femling som också sköt fullt -  och med Fredrik ytterligare sju sekunder bakom efter ett missat skott.

Trots den otäcka olyckan i somras verkade Peppe helt återställd och minskade avståndet i spåret något in till det andra skyttet. När han nollade ännu en gång medan Jesper åkte på hela fyra bom tog han över ledningen, åtta sekunder före Limas fjolårsvinnare Simon Hallström – och därefter Fredrik som tvingades åka två varv till i straffrundan.

I det tredje skyttet kom Peppes första bom men han behöll ledningen, tätt följd av Tullus Christofer Eriksson som sköt sin andra nolla och avancerade två placeringar. Simon åkte på två missade skott och tappade tätkänningen, men gick ut på det fjärde varvet som trea, med Fredrik ytterligare åtta sekunder bakom.

Det var upplagt för en duell om segern men Christofer fick stora problem i blåsten och sköt bort chansen med fyra bom i sista stående medan Peppe fick åka två varv i straffrundan. Under tiden kom Martin Ponsiluoma nästan från ingenstans och när Tullusåkaren sköt snabbt och fullt gick han ut på slutvarvet i klar ledning, 22 sekunder före Peppe och Jesper som lämnade vallen i sällskap. Martin kunde sedan defilera mot segern helt ohotad medan Jesper gick ifrån och blev klar tvåa. Peppe fick nöja sig med ett brons, fem sekunder före Fredrik, vars sju bom blev några för många.

I morgon fortsätter tävlingarna på Idre Fjäll med sprint, både för herrar och damer – men då utan SM-status.

Komplett TV-sändning samt kompletta resultat från dagens tävlingar hittar ni via nyheten som är publicerad på www.skidskytte.se

Bilder fria för nedladdning hittar ni på Svenskt Skidskyttes facebooksida.

Foto: Håkan Blidberg

Text och analys: L-G Alsenius

Platser

Dalarna

Skidskytte

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Jessica Bollnert

Pressansvarig världscupen i Östersund