I Stockholms stadshus har ett grönblått samarbete mellan Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna skapats. Samarbetet innebär en stabil majoritet som kan styra staden under den kommande mandatperioden.

- Nu tar vi ansvar för Stockholm och för att skapa en långsiktig och stabil majoritet. Det skapar förutsebara möjligheter till reformer som Stockholm behöver för att utvecklas. Jag är övertygande om att utvecklingen leder till ett Stockholm som är innovativ, trygg, hållbar och där valfriheten utvecklas snarare än monteras ned, säger Anna König Jerlmyr (M), gruppledare.

- Nu bryter vi blockpolitiken i Sveriges huvudstad så att vi får ett starkt majoritetsstyre. Vår starka mitt innebär att vi stänger ute alla ytterlighetspartier från inflytande. I en orolig tid slår vi vakt om Stockholm som en öppen och fri stad, säger Lotta Edholm (L), gruppledare.

- Miljöpartiet kommer att fortsätta leverera en offensiv klimat- och miljöpolitik i Stockholm. Genom det grönblå samarbetet kan vi nu ytterligare skärpa stadens miljömål. Vi kommer att införa miljözoner på Hornsgatan, satsa på kollektivtrafik istället för att bygga Östlig förbindelse, införa en ny cykelmiljard och en ny klimatmiljard, begränsa flygresorna för stadens tjänstepersoner och inrätta flera nya naturreservat, säger Daniel Helldén (MP), gruppledare.

- Som centerpartist är jag oerhört stolt över att gå fram med ett grönblått samarbete som skapar en stabil majoritet som kan ta ansvar för Stockholm. Det nya samarbetet säkerställer att Stockholm kommer att fortsätta vara en öppen, medmänsklig och grön stad. Centerpartiet levererar fler viktiga vallöften. Bland annat genom att rädda Årstaskogen, Fredhällsparken och genom satsningar på integration, fler jobb och en mer levande stad, säger Karin Ernlund (C), gruppledare.

- Mycket pekar på att Stockholm kommer att gå in i en lågkonjunktur samtidigt som vi har stora utmaningar inom välfärden och trygghetsområdet. I en sådan tid är det viktigt att få till en stabil politisk majoritet med rätt politiska prioriteringar. Inom ramarna för detta samarbete kommer Kristdemokraterna kunna få genomslag för många av våra hjärtefrågor inom bl.a. äldreomsorgen och trygghetsfrågorna, säger Erik Slottner (KD) gruppledare.

Fakta

Sedan måndagen den 1 oktober har det pågått förhandlingar mellan Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Centerpartiet, och Kristdemokraterna med syfte att få till stånd en stabil majoritet för Stockholms stad.

På måndag den 15 oktober klockan 18.00 röstar Kommunfullmäktige fram kommunstyrelse och borgarråd för den kommande mandatperioden.

Läs och dela pressmeddelandet på vårt pressrum: http://www.pressmachine.se/pressroom/view/miljopartiet-i-stockholms-stad
Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35  STOCKHOLM
08–508 29 000 (växel)