Lagkata, en spektakulär teknisk gren som kommer visas på EM. Fotograf/Källa: K-photo

Svenska Karateförbundet har blivit valda av Europeiska Karateförbundet, EKF, att arrangera Senior-EM i karate 2021. Mästerskapet kommer äga rum i Scandinavium, Göteborg 12-16 maj 2021.

- Det är mycket glädjande att EKF har fattat beslut om att Sverige ska arrangera EM i Karate 2021. Det kommer vara 38 år sedan ett EM sist var i Sverige, när det även då gick i Göteborg.  Vi ser fram emot att få arrangera ett riktigt bra evenemang och chansen att få lyfta svensk karate, både nationellt och internationellt, säger Urban Andersson, ordförande på Svenska Karateförbundet. Det känns extra roligt att Göteborg då också fyller 400 år och att vårt evenemang blir en del av firandet.
          Vi har nu också chans att presentera Sverige i sin helhet, fortsätter Urban Andersson, inte bara som en kompetent organisatör, utan också oss som ett värdland med goda värderingar inom bl.a. demokrati, hållbarhet och jämlikhet som vi förhoppningsvis får chans att förmedla.

Mästerskapet omfattar två grenar - Kumite (fighting) och Kata (teknisk form) samt Parakarate för tävlande med funktionsnedsättning, med klasser i kata för rullstolsburna, utövare med intellektuell funktionsnedsättning eller nedsatt syn.

Ca 1500 individer i olika tävlingsdelegationer, plus medföljande, väntas komma från samtliga 53 länder som ingår i EKF, något som därmed kommer locka en stor mängd besökare till Göteborg. Även en stor internationell kongress kommer äga rum under evenemangsveckan.

Svenska Karateförbundet arrangerar evenemanget i samarbete med Göteborg & Co och Got Event.

- Vi är otroligt stolta över att ett mästerskap i karate på så hög tävlingsnivå kommer till Göteborg.  Karate är en sport med ett livslångt utövande och det är fantastiskt att EM 2021 i Göteborg kommer omfatta alla: dam, herr och para. Vi är också glada över att arrangörerna vill ta ut evenemanget på stan genom olika aktiviteter vilket möjliggör att fler kan ta del av mästerskapet, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

I samarbete med EKF kommer nu formerna för tävlingarna att sättas och det slutgiltiga avtalet att skrivas under.

Sarah W. Cedercrona, generalsekreterare Svenska Karateförbundet, 08-597 604 92, sarah@swekarate.se

Urban Andersson, ordförande Svenska Karateförbundet, 070-890 02 66, president@swekarate.se

Magnus Hallberg, evenemangschef Göteborg & Co, 070-810 25 96 magnus.hallberg@goteborg.com

Karate - allas idrott hela livet! Svenska Karateförbundet arbetar för en sund föreningsverksamhet med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas.
Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet

Sarah Wennerström Cedercrona

Generalsekreterare