World Animal Protection samarbetar med Elephant Haven för att finansiera Europas allra första elefantreservat. Det ligger i Frankrike och är avsett för före detta cirkuselefanter.

Samarbetet kom till efter att World Animal Protection framgångsrikt lobbat mot det danska parlamentet, som nyligen utlovade att förbjuda vilda djur på cirkusar. Organisationen fick över 50 000 danska supportrar att kräva att regeringen agerar för att stoppa djurplågeriet för elefanter som utnyttjas för underhållning på cirkusar.

-. Över 100 elefanter tvingas fortfarande underhålla på cirkusar runt om Europa men det stundar bättre tider – ytterligare 14 europeiska länder har nyligen infört liknande förbud och många av dem träder i kraft redan i år. Tidigare har det inte funnits något bra ställe för dem att pensioneras på, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Reservatet kommer att bli ett slags pensionärsboende för elefanter som lidit på cirkusar och den första inhägnaden blir klar i slutet av sommaren. World Animal Protection uppmanar alla elefantägare att frige sina traumatiserade djur så snart reservatet är redo att ta emot dem.

Elephant Haven har planer på att bygga ut med ytterligare en inhägnad som har plats för ytterligare fem elefanter senast 2020. Säkerheten för elefanterna är högsta prioritet och kameror ska placeras både inne i och utanför inhägnaderna med dygnet runtbevakning. När elefanterna är på plats ska en plattform byggas, där besökare på tryggt avstånd kan se elefanterna ströva fritt och bete sig som de skulle göra i det vilda.

Steve McIvor, World Animal Protections högsta chef, säger:
“Det länge efterlängtade förbudet mot elefanter på cirkus sprider sig snabbt genom Europa. Elephant Haven är ett väldigt viktigt reservat där före detta cirkuselefanter kommer att få den trygghet och frihet de förtjänar och klarar av. De har lidit under ett helt liv i fångenskap och tvingats till grym och intensiv träning för att de ska bli fogliga nog att låta sig ridas på och underhålla.

Danmarks utfästelse att förbjuda elefanter på cirkus är en stor seger och del av en kedjereaktion genom Europa för att få stopp på lidandet för dessa majestätiska djur. Det bästa stället att se en elefant är i det vilda och näst bäst i ett genuint elefantreservat.”

Tony Verhulst, som är en av grundarna till Elephant Haven säger:

"Det finns ingen plats där elefanter kan pensionera sig i Europa och vi är så glada över att kunna ge dem en trygg tillflyktsort. Pensionerade cirkuselefanter förtjänar ett ställe där de kan leva lyckligt under resten av sina liv. Elefanterna är vår högsta prioritet och vi kommer att arbeta hårt för deras bästa."

Bilder på byggandet av Elephant Haven finns här: https://www.dropbox.com/sh/ga46ygwpf0huv3k/AABEyZx3dKneheySdELoXMAOa?dl=0 Foto: Elephant Haven

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se