Sommarens stora säsongsutställning på Kalmar Slott, Medicis mode – en världsutställning i papper, har varit mycket välbesökt och uppskattad. Nu är det sista chansen att uppleva de handmålade pappersdräkterna i Kalmar och även i Europa. I mitten av september åker utställningen vidare över Atlanten, med ett första turnéstopp i Memphis.

Papperskollektionen, som är skapad av den belgiska konstnären Isabelle de Borchgrave, utgår från familjen Medicis renässansgarderob. Besökarna har fått ta del av familjen Medicis dramatiska historia och fått uppleva deras rikt smyckade dräkter, skapade helt i papper.

– Utställningen om familjen Medici har varit mycket uppskattad både lokalt och av internationella gäster. Renässansen har levandegjorts i Johan den III s festsal och äntligen har familjen Vasa fått besök av sina stora idoler, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Om några veckor flyttar familjen Medici ut från Kalmar Slott. Det är dags för en stor turné i USA under de närmaste tre åren, med ett första stopp i Memphis.

– De sista veckorna har vi satt in extra guidade turer för att de som missat utställningen ska få möjlighet att uppleva den här i Kalmar. Det finns guidade turer både om Medici som modeikoner och även om deras politiska historia. För barn har vi en specialguidning i utställningen, som avslutas med en timmes papperspyssel, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Utställningen på Kalmar Slott pågår till och med den 11 september. Slottet är öppet dagligen.

För mer information:
Mimmi Mannheimer, Slottschef
mimmi.mannheimer@kalmar.com

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com