Anton har tagit sin storasyster Millies dagbok mest för att retas. Så när den börjar lysa och en flicka i konstiga kläder dyker upp i snåret nedanför lägenhetshusen förstår han ingenting. Boken mellan Världarna är en ny fantasyroman för bokslukare av Carolina Klintefelt.

Det började med en dröm – och Boken mellan Världarna blev en fantasyberättelse för bokslukare.

– Jag hoppas att barn som läser den ska bli nyfikna på Världen Inuti, säger Carolina Klintefelt.

Anton har tagit sin storasyster Millies dagbok mest för att retas. Så när den börjar lysa och en flicka i konstiga kläder dyker upp i snåret nedanför lägenhetshusen förstår han ingenting. Men Millies dagbok är inget mindre än Boken mellan Världarna, och i den andra världen finns det mörka krafter som vill ta sig in i Antons och Millies vardag.

Carolina, Boken mellan Världarna heter din nya barnroman. Hur skulle du beskriva den för till exempel en nio- eller tolvåring?

– Det är en berättelse om två barn som möter en annorlunda flicka och får ett viktigt uppdrag: de måste föra Boken mellan Världarna tillbaka till Världarnas Konung innan det är för sent. Hela världen är i fara!

Och för en vuxen som funderar på att ge en nio- eller tolvåring något att läsa?

– En spännande berättelse som vill förmedla en positiv känsla till barnen: världen är buren av kärlek.

Boken som din bok har i titeln – vad är det för speciellt med den?

– Den är magisk! Den växlar skepnad och har ett enda syfte: att föra samman Världen Utanför med Världen Inuti. Men dess kraft måste fyllas på ibland. Då gäller det att skynda sig tillbaka med den till Världarnas Konung. Annars kan hela Verkligheten brista.

Hur började Boken mellan Världarna för dig? Vad var det för del av berättelsen som dök upp allra först?

– Det var faktiskt något som jag drömde – i drömmen fanns det en bok som hette Boken mellan Världarna.

Flera bokslukare har läst berättelsen medan du har arbetat med den – vilken respons har betytt mest för dig eller gjort dig mest glad?

– När barn har sagt att den är bra, då blir jag glad. Men jag gillar också om de funderar över det som personerna i boken gör, om de inte gillar vad någon gör eller tycker att de borde ha gjort annorlunda. Då tänker de själva vidare, och det tycker jag om.

Om författaren

Carolina Klintefelt har arbetat som pressekreterare, förlagsredaktör, informatör och tidningsredaktör. Hon har gett ut två barnromaner, Kompisprovet och Du klarar det, Misa (båda på Libris), och dessutom bland annat en diktsamling och en bok om föräldraskap (båda på Argument).

Peter Bergting som har gjort bokens omslag är fantasyillustratör, arbetar med spel och böcker och har tidigare gjort ett hundratal bokomslag, bland annat till nya utgåvor av Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta och Ronja rövardotter samt till J R R Tolkiens Ringarnas herre.

Författare: Carolina Klintefelt

Omslag:  Peter Bergting

ISBN: 978-91-526-3617-6

Utgivning: 2 maj 2016

Pris: Från 109 kr/st

Bokrelease 27 maj kl 18.00, Mälarökykran, Ekerö

Presentation av boken, sång av några medlemmar ur barnkören Hope, fika, mingel och boksignering.

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Religion, tro

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok