Fotograf/Källa: Bild: Eva Hedberg

Imorgon torsdag den 6 oktober är det Världsdyslexidagen. Då vill vi särskilt uppmärksamma dyslexin genom kampanjen #Formadinbokstav på sociala medier.

Stöd kampanjen genom att forma, fotografera och posta din bokstav på Facebook, Twitter och Instagram. För att forma bokstaven använder du vad du har framför dig. Välj den bokstav du känner mest för. Vi hashtaggar med #Formadinbokstav och #EDAdyslexiaday

Världsdyslexidagen (World Dyslexia Awareness Day) infaller på torsdagen under den Europeiska Dyslexiveckan. Under hela veckan pågår arrangemang på olika platser i Sverige. Syftet är att sprida information och kunskap om Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter. I år är temat ”Hitta ditt sätt att läsa” och vi slår ett slag för allas rätt att läsa på det sätt som passar bäst. Läs mer om Europeiska Dyslexiveckan och alla arrangemang på www.dyslexi.org/dyslexiveckan

Bakom kampanjen och Europeiska Dyslexiveckan står Dyslexiförbundet FMLS, Svenska Dyslexiföreningen, Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn, Svensk Biblioteksförening samt European Dyslexia Association (EDA).

För frågor:
Bengt-Erik Johansson, ordförande för Dyslexiförbundet FMLS
epost: bengt.erik.johansson@dyslexi.org
telefon: 070-238 63 20

Dyslexiförbundet är ett förbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, personer med matematiksvårigheter/dyskalkyli, deras anhöriga, föräldrar och andra intresserade. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet och utgår från den enskilda personens behov. Förbundet har nära 8.000 medlemmar organiserade i cirka 50 föreningar runt om i landet.

Bengt-Erik Johansson

förbundsordförande