Martin Lönnebo väljer att från och med 2015 lyfta in en grön nyans i en av Hemlighetspärlorna i Frälsarkransen. Den uppdaterade Hemlighetspärlan blir permanent och ska påminna om diakonin och medmänskligheten, om naturen och miljön. "I originalutgåvan var alla Hemlighetspärlor vita, ingen grön. Jag tänkte: alla färger finns i det vita ljuset. Men vi behöver ibland påminnas om att vi får lämna även våra jordiska drömmar till Gud. Med den gröna pärlan mellan tumme och pekfinger kan vi frimodigt sjunga Franciskus Solsång. Jorden och universum är idel hemligheter och under. Vi kan bekänna vår kärlek till allt levande. Vi är födda gröna. Grönt är diakonins tecken" säger Martin Lönnebo.Fakta om FrälsarkransenFrälsarkransen är ett modernt radband som skapades av Martin Lönnebo 1995.Frälsarkransen har 18 pärlor med olika färger och betydelser. Glaspärlorna i Frälsarkransen skapas för hand i en by i Indien där de anställda får rättvis lön, bra arbetsförhållanden och skolgång för sina barn. Martin Lönnebo har valt att låta sin royalty för Frälsarkransen gå till Individuell

• Frälsarkransen är ett modernt radband som skapades av Martin Lönnebo 1995.
  • Frälsarkransen har 18 pärlor med olika färger och betydelser.
  • Glaspärlorna i Frälsarkransen skapas för hand i en by i Indien där de anställda får rättvis lön, bra arbetsförhållanden och skolgång för sina barn.
  • Martin Lönnebo har valt att låta sin royalty för Frälsarkransen gå till Individuell människohjälp (IM), där han har inrättat en fond i sonen Jonas namn för barn och unga med psykisk utvecklingsstörning.
  • Den nya utgåvan av Frälsarkransen kommer att finnas till försäljning på verbum.se från januari 2015.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok