Fotograf/Källa: Christer Hagman

Peyman Simaei fick sitt svenska medborgarskap för ca ett år sedan. Nu, 2016, representerar han svenska landslaget på Karate- VM i oktober.

Som 20-åring kom Peyman till Sverige från Iran. Med sig hade han sitt intresse för Karate vilket blev en väg in i svenska samhället. Han började träna hos Göteborg Karate Akademi och kunde börja tävla 2012. Ett par år senare fick landslaget upp ögonen för Peyman och efter att äntligen ha fått sitt medborgarskap är han nu med i landslagets A-trupp i grenen Kumite, dvs fighting.

Nu gör han sin mästerskapsdebut och det med besked. Som en av två uttagna till svenska VM-truppen, reser han den 24 oktober till Linz i Österrike för att tävla i klassen - 67 kg i Karate-VM. I framtiden hägrar OS i Tokyo 2020, där Karate gör din debut som olympisk idrott.

Andra deltagaren är Mia Karlsson i grenen Kata, från föreningen Degerfors Kuniba Kai.

”Dessa två har visat stabil form och positiv utvecklingskurva hela säsongen och har också genom prestation samlat på sig de rankingpoäng som krävs för att vara uttagningsbara till VM. Peyman och Mia är utifrån coachernas bedömning de som är våra starkaste kandidater till att göra en bra insats på detta VM.” - Ramon Malavé, talesperson för landslaget.

Kontakt:
Peyman Simaei, tel: 070-7960255 e-post: peymansimaei90@gmail.com
Klubben, Göteborg Karate Akademi, ledare Siamak Rezaei: 070-444 10 25
Ansvarig landslag, Ramon Malavé: 070-790 03 08

Bifogade filer

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare