Fredrik Lanerfeldt har utnämnts till ny VD för Verbum AB. Verbum är en av Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur. Förlaget ger också ut tidningarna Kyrkans Tidning och Sändaren. Fredrik Lanerfeldt, som har lång erfarenhet från medie- och förlagsbranschen, tillträder den 18 oktober.

Fredrik Lanerfeldt har lång erfarenhet från mediebranschen, bland annat på olika nyckelpositioner inom Bonnierkoncernen. Han kommer närmast från rollen som Digital Business Director på Handelshögskolan i Stockholm Executive Education, där han ansvarat för att hitta nya former för att digitalisera utbildningar och seminarier.

–Vi är otroligt glada och stolta över att Fredrik Lanerfeldt tar över rollen som VD på Verbum. Fredrik har lång erfarenhet från mediebranschen under sina många år inom Bonnierkoncernen, bland annatsom förlagschef på Bonnier Business Publishing där han utvecklade försäljningsorganisationen och produktportföljen. Vi ser också att Fredriks kunskaper inom digitalisering av utbildningar kommer att tillföra ett stort värde för alla bolag inom koncernen, säger Åsa Steholt Vernerson, koncernchef, Berling Media AB.

– Det känns fantastiskt roligt att komma till Verbum. Jag känner en stor respekt för verksamheten, där det finns en gedigen kompetens och ett starkt engagemang. Det finns många spännande möjligheter i en sådan organisation som Verbum, säger Fredrik Lanerfeldt, tillträdande vd för Verbum AB.

Fredrik Lanerfeldt efterträder Åsa Steholt Vernerson som under en kortare tid varit tillförordnad VD för Verbum AB i kombination med sitt koncernchefsansvar för Berling Media samt sin roll som VD för Gleerups Utbildning AB.

Om Verbum AB – kyrkans eget mediehus
Verbum verkar för att främja kyrkans röst i dagens och framtidens samhälle med hjälp av digitala och fysiska mediaprodukter. Produkterna riktar sig primärt till kyrkor och församlingar men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning och presentböcker för allmänheten. Förra året lanserades Verbum Novum Undervisning, en digital tjänst som förnyar och förenklar konfirmationsarbetet. Kyrkans Tidning är Verbums största produkt och 2016 ökade den sin räckvidd med 60 procent.

Om Berling Media – en växande mediekoncern
Berling Media AB erbjuder en bred och varierad portfölj av media- och kommunikationsprodukter. Koncernens mission är att stödja byggandet av ett gott och hållbart samhälle genom konkurrenskraftiga media- och kommunikationsprodukter. Koncernen består av Gleerups Utbildning AB, Gothia Fortbildning AB, Verbum AB samt moderbolaget Berling Media AB. Läromedelsbolaget Gleerups Utbildning i Malmö är det största dotterbolaget och den starkaste drivkraften bakom koncernens framgångar de senaste åren. Gothia Fortbildning, Stockholm, erbjuder kompetensutveckling för yrkesverksamma inom skola, vård och omsorg och ökade sin omsättning med 17 procent förra året. Verbum AB, Stockholm, erbjuder media- och kommunikationsprodukter till den kyrkliga marknaden.

Åsa Steholt
Vd Berling Media AB och vd Gleerups Utbildning AB
asa.steholt.vernerson@berlingmedia.se
070-466 37 30

Fredrik Lanerfeldt
Tillträdande vd Verbum AB
lanerfred@gmail.com
070-606 87 15



Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur


Kontakt


Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok

sofie.kalodimos@verbum.se

0766 77 76 14

Åsa Svedin

Marknadsansvarig Bok, Gudstjänst & teologi, konfirmandmaterial

asa.svedin@verbum.se

070 193 82 28