Årets Guldäggskampanj utgår från den snåriga verklighet varumärken lever i idag. Förutom att leverera en tjänst eller produkt som löser ett behov hos konsumenten, så förväntas man vara tydligt värderingsdriven och ta ställning i svåra frågor. Man ska finnas tillgänglig på alla möjliga plattformar och synas i mängder med kanaler, med ett innehåll som engagerar och tilltalar en publik. Det finns massor med abstrakta värden att förhålla sig till om man vill växa och nå framgång.

- Vägen dit är sällan spikrak, och varumärken har en komplex verklighet att navigera i. Det är allt från omvärldsanalyser, strategier, positioneringskartor och målgruppssegmenteringar, till populärkulturella trender och CSR-frågor. En djungel minst sagt, där kreativitet och bra idéer är helt avgörande för att skapa substans till varumärkets ambition, säger Alexander Fredlund, Creative Director på TBWA.

Guldäggskampanjen, som tagits fram tillsammans med TBWA, vill belysa värdet av kreativitet, genom att visa hur platt och tomt det låter utan idéerna och initiativen, som skapar relevans och bevis för den identitet varumärket vill skapa.

- Exemplen vi lyfter i kampanjen ligger nära verkligheten för många varumärken, som vill ta ställning i samhällsfrågor och åstadkomma riktig förändring. Vi ser fler och tydligare exempel nu på företag som vill bli en stark röst i populärkulturen till exempel. Men för att nå dit behövs spetsig kommunikation och kreativa idéer, så att det inte bara blir tomma ord. Och många lyckas ju faktiskt, vilket verkligen förtjänar att hyllas, säger Linda Nilsson, tävlingsansvarig för Guldägget.

Kampanjen kommer främst att synas i dagspress, på utomhustavlor och i sociala medier. Vilka bidrag som är nominerade i Guldägget 2021 offentliggörs den 25 mars.

Arbetsgrupp KOMM
Linda Nilsson, Tävlingsansvarig för Guldägget
Julia Urbán, Produktionsledare för Guldägget

Arbetsgrupp TBWA
Linn Arwidson, Produktionsledare
Elin Hjelte, Art Director
Svante Ahlman, Copywriter
Joel Wennström, Grafisk designer
Alexander Fredlund, Creative Director
Nena Javadian/Kalle Widgren, Projektledare

Om Guldägget
Guldägget är Sverige äldsta och största kommunikationstävling vars syfte är att höja den kreativa standarden, lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra den framåt. Tävlingen vill inspirera och ge mod till en hel bransch och få kommunikationsskapare att vilja anstränga sig ännu mer för att näringslivet ska få uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av byråer inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se.  


Kontakt


Linda Nilsson

vd & tävlingsansvarig

linda@komm.se

Anna Magnberg

Projektledare

anna@komm.se

Julia Urbán

Produktionsledare