Foto: Jonathan Lewald

Flera av Sveriges tyngsta reginamn har fått stöd och några av de största 70-talsberättelserna för barn och unga filmatiseras.

Ur Nånting Måste Gå Sönder av Ester-Martin Bergsmark. Foto: Ida Lindgren

Tomas Alfredson nyfilmar klassikern Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren om brödrakärlek som trotsar döden. Hans tidigare arbetskamrater John Ajvide Lindqvist och Hoyte van Hoytema återfinns i teamet. Även Ella Lemhagen gjuter nytt liv i en barnproduktion från 70-talet, Pojken med guldbyxorna, om en gosse med ändlösa mängder sedlar i sina fickor. Ruben Östlunds Turist visar välbeställda svenskar som förlorar sin värdighet - och har "filmhistoriens mest spektakulära lavinscen" som dragplåster. Ester-Martin Bergsmarks Nånting Måste Gå Sönder är en explosiv kärlekshistoria mellan två unga män, baserad på romanen "Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats" av Eli Levén.

Stöd ges även till tysk-svenska samproduktionen Every Thing Will Be Fine av Wim Wenders med bl.a. James Franco, Rachel McAdams och Charlotte Gainsbourg om en författare som kör på ett barn. Bland kortfilmerna märks bl.a. Ceasar av Jimmy Olsson om en kille som förlorar sin mor i en bilolycka på sin 18-årsdag.

Långfilm

Ur Att skiljas. Foto: Karin Ekberg

Att skiljas
Regi Karin Ekberg
Manus Karin Ekberg
Producent David Herdies
Stödmottagare Momento Film AB
Filmtyp Dokumentär
Konsulent Cecilia Lidin
Stödbelopp 800 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: Kan man slänga brudklänningen i en container? Vad gör man med kristallglasen ingen vill ha? Dokumentärfilmen Att skiljas av Karin Ekberg är en tragikomedi som skildrar de allra sista akterna i ett långt äktenskap. En film om att trevande söka en början i det som - äntligen och tyvärr - är slut.

Bröderna Lejonhjärta
Regi Tomas Alfredson
Manus John Ajvide Lindqvist, Peter Straughan
Producent Peter Gustafsson
Stödmottagare Brothers Lionheart AB
Konsulent Linus Torell
Stödbelopp 11 000 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: Bröderna Lejonhjärta är Astrid Lindgrens episka historia om syskonkärlek, ont mot gott, grymhet och hjältedåd. Det handlar om att våga eller inte våga. Den nya filmen återupplivar historien som fascinerat barn, ungdomar och vuxna under årtionden.

James Franco och Wim Wenders i Everything Will Be Fine.

Every Thing Will Be Fine
Regi Wim Wenders
Manus Bjørn Olaf Johannessen
Producenter Oskar Söderlund, Christer Nilson
Stödmottagare Götafilm AB*
Konsulent Suzanne Glansborg
Stödbelopp 1 500 000 kronor
*Svensk samproducent. Huvudproducent Neue Road Movies, Tyskland
Produktionsbolagets beskrivning: Thomas är författare i början av sin karriär. Efter ett gräl med flickvännen kör han planlöst omkring i utkanten av staden och i snökaoset råkar han köra ihjäl ett barn. Berättelsen följer Thomas liv under 12 år. Kommer han någonsin att kunna göra sig fri från sitt förflutna?

Ur ITSI BITSI. Foto: Per Arnesen

ITSI BITSI
Regi Ole Christian Madsen
Manus Ole Christian Madsen, Bo Hr Larsen
Producent Anna Croneman
Stödmottagare Bleck Film & TV AB*
Konsulent Suzanne Glansborg
Stödbelopp 1 200 000 kronor
*Svenska samproducent. Huvudproducent Nimbus Film, Danmark
Produktionsbolagets beskrivning: Itsi Bitsi är ett rörande porträtt av två unga människor och deras kärlek. Eik och Iben tillhör den första generationen av hippies, båda med ett starkt behov av frihet. De lever sina liv som nomader och experimenterar med sex, droger - och med sin kärlek. För sent inser de att den frihet de längtat efter har ett dödligt pris.

Ur Nånting Måste Gå Sönder. Foto: Ida Lindgren

Nånting måste gå sönder
Regi Ester Martin Bergsmark
Manus Ester Martin Bergsmark, Eli Levén
Producent Anna-Maria Kantarius
Stödmottagare Garagefilm International AB
Målgrupp Ungdom
Konsulent Lars G. Lindström, Linus Torell
Stödbelopp 5 000 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: Nånting måste gå sönder är en explosiv kärlekshistoria mellan två unga män som i flykten från vardagen och rädslan för att bli som andra, träffar varandra. Baserad på romanen "Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats" av Eli Levén.

Pojken med guldbyxorna
Regi Ella Lemhagen
Manus Ella Lemhagen
Producent Fredrik Wikström Nicastro
Stödmottagare Tre Vänner Produktion AB
Genre Övrigt
Konsulent Linus Torell
Stödbelopp 8 000 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: När Mats hittar ett par mytomspunna guldbyxor med obegränsat med pengar kan han uppfylla alla sina drömmar om det inte vore för mäktiga krafter som också letar efter guldbyxorna. Pojken med guldbyxorna är en klassisk äventyrsfilm baserad på den internationella bästsäljaren av Max Lundgren.

Tjuvarnas jul - Trollkarlens hemlighet
Regi Stefan Roos, Per Simonsson
Manus Stefan Roos, Per Simonsson
Producent Jenny Gilbertsson
Stödmottagare Yellow Bird Entertainment AB
Konsulent Magdalena Jangard
Stödbelopp 8 300 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: I detta fristående äventyr, med karaktärerna från den populära julkalendern "Tjuvarnas jul", träffar hittebarnet Charlie en magisk trollkarl på det kringresande tivolit. Han visar henne en värld av magi och spännande upptåg, men vad döljer han egentligen för hemlighet?

Ur Turist. Foto: Fredrik Wentzel/Plattform Produktion

Turist
Regi Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Producenter Erik Hemmendorff, Marie Kjellson
Stödmottagare Plattform Produktion AB
Konsulent Lars G. Lindström
Stödbelopp 11 000 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: Välbeställda svenskar förlorar sin värdighet. Genom ett trivialt "undantagstillstånd" kommer en svensk familj på skidsemester i kontakt med mänskliga mekanismer de tidigare aldrig behövt konfrontera. Drifter och instinkter de lärt sig förakta och placera utanför sig tvingas de nu även tillskriva sig själva. Turist kommer att ha filmhistoriens mest spektakulära lavinscen.

Kortfilm

Tom Ljungman och Julius Fleischanderl i Ceasar. Foto: Andreas Emanuelsson

Ceasar
Regi Jimmy Olsson
Manus Jimmy Olsson
Producent Andreas Emanuelsson
Stödmottagare Bob Film Sweden AB
Stödbelopp 400 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: Ett till synes banalt vad förändrar Ceasars liv. Hans mamma dör i en bilolycka på hans 18-årsdag och han bli varse om att man inte kan ta något för givet. En film om skuld, vänskap och om att ta tillvara på en relation.

Cyklisten
Regi Aarne Norberg
Manus Kenneth Taavo
Producenter Merja Ritola, Emma Karlsson
Stödmottagare Giraff Film AB*
Stödbelopp 140 000 kronor
*Svensk samproducent. Huvudproducent Preferia Productions, Finland
Produktionsbolagets beskrivning: En varmhjärtad dramakomedi om att under är fullt möjliga. Som västernfilmens namnlöse ryttare passerar den italienske cyklisten en Tornedalsk by och ingjuter energi i invånarna med sin blotta existens. En katalysator som ger upphov till mirakulösa skeenden.

Ur Det svarta projektet. Foto: Jonathan Lewald

Det svarta projektet
Regi Jonathan Lewald
Manus Jonathan Lewald
Producent Jonathan Lewald
Stödmottagare Jonathan Lewald Produktion
Genre Övrigt
Stödbelopp 130 000 kronor
Produktionsbolagets beskrivning: Det svarta projektet är en liknelse över livet. Där varje människa har en bestämd yta - psykiskt och fysiskt att röra sig inom, en yta som är unik för varje människa. Som ingen annan någonsin kan komma in i eller uppleva. Men tillsammans kan vi forma mönster och strukturer som blir vackra och hållbara.

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se

Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press