Foto: Kajsa Hedström

Produktionsbolaget Plattform och producenten Kalle Boman tilldelades igår Cinematekets Guldkort vid en ceremoni i Filmhuset i Stockholm.

Tre glada vinnare Kalle Boman, Erik Hemmendorff och Ruben Östlund på Plattform. Igår fick de Cinematekets Guldkort. Foto: Kajsa Hedström

Guldkortets betydelse

Utmärkelsen presenterades av Kajsa Hedström, Cinematekets chef:
- Cinematekets Guldkort ger vi till filmare som ger oss hopp om framtiden, och i år är det ett kollektiv. Årets pristagare är Ruben Östlunds och Erik Hemmendorffs i ordets sanna mening oberoende produktionsbolag Plattform och deras ovärderliga konstnärliga rådgivare, den legendariske producenten Kalle Boman. Priset är, förutom äran, ett hedersmedlemskap på livstid i Cinemateket. Guldkortsvinnarna blir gästredaktörer, och får välja en serie filmer på Cinemateket under hösten 2009.
Ruben Östlund passade på att beskriva sin syn på filmmediet:
- Den starkaste litteraturen har inte en chans mot de starkaste rörliga bilderna. Det är jättesvårt att arrangera bilder som är starkare än bilderna på Youtube, och utmaningen är att förhålla sig till det. Det är det intressantaste ögonblicket någonsin att hålla på med rörlig bild just nu. Och om man talar om rörlig bild i stället för film, så slipper man en massa konventioner. Rörlig bild är en teknik, precis som stillbildfotografi. Det intressanta är vad man kan göra med den.
Även Kalle Boman kommenterade dagens bildvärld, och framhöll också Cinematekets betydelse:
- Bilderna finns redan, de finns i allt vi ser omkring oss. Vi komponerar med ögonen. Sedan gäller det hur vi ska bevara bilderna, vilken teknik vi ska använda. Det brukar jag säga när jag undervisar på filmskolan. Cinemateket var min filmskola.
Producenten Erik Hemmendorff var entusiastisk både inför utmärkelsen och uppgiften den innebär:
- Vi är jättestolta över Cinematekets Guldkort, och ser otroligt mycket fram emot att få bli gästredaktörer i höst. Vi har redan börjat planera våra föreställningar.

Fortsatt framgång för De ofrivilliga

Samtidigt fortsätter Plattforms film De ofrivilliga att vinna internationella priser. Denna gång vann filmen juryns specialpris på Estoril Film Festival 2008 i Portugal. Den mycket namnkunniga juryn, som kallade Östlund för "The new enfant terrible of the new Swedish cinema" bestod bland annat av författaren och nobelpristagaren J.M. Coetzee och författaren Paul Auster.
Plattform har även gjort flera prisade kortfilmer, och ligger också bakom "mobilfilmen" En enastående studie i mänsklig förnedring av Patrik Eriksson. Just nu är Hälsningar från skogen av Mikel Cee Karlsson under arbete.

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se

Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press