De senaste åren har Kalmars idrottsevenemang haft en fantastisk utveckling. I sommar lanseras två helt nya tävlingar: halvmaran Kalmar Malkars 21KM och Tri4Fun, som är en triathlontävling för barn.

Kalmar Malkars 21KM
Lördagen den 29 juni
Tävlingen vänder sig till både kvinnor och män och banan på 21 097,5 meter går på asfalt och grus. Förutom medalj till alla som fullföljer loppet finns prispengar att tävla om. Första pris är 10 000 kronor, både i dam- och herrklassen. 2:a pris: 6 000 kr, 3:e pris: 4 000 kr, 4:e pris: 2 000 kr, 5:e pris: 1 000 kr. Ett stort antal priser kommer också att lottas ut.
– Vi hoppas att så många som möjligt ska ta chansen att göra sin första halvmara. Första året siktar vi på 500 löpare. Sedan tror vi att vi kan öka till 1 000 löpare 2014 och 2 000 löpare 2015, berättar Calle Nilsson, Högby IF.

Kalmar Tri4Fun
Lördagen den 10 augusti
Ny triathlontävling för barn, som är sanktionerad av Svenska Triathlonförbundet. Tävlingen vänder sig till flickor och pojkar i åldrarna 7–15 år. De distanser triathlonförbundet rekommenderar är:
Flickor/pojkar 14–15 år: 400 meter simning, 10 km cykel, 2,5 km löpning
Flickor/pojkar 12–13 år: 200 meter simning, 5 km cykel, 1,25 km löpning
Flickor/pojkar – 11 år: 100 meter simning, 5 km cykel, 1,0 km löpning
– Nu ser vi över bansträckningen och diskuterar om distanserna är lagom långa. Tävlingen kommer att gå vid Kalmar Stadsfest, samma dag som Kalmar Kanalsimning, berättar Malin Fredriksson, Kalmar Simsällskap.

Kalmar har det senaste året gjort en mycket medveten satsning på idrottsturism. Projektledaren Johan Göransson har anställts på Destination Kalmar för att arbeta med frågan.
– Idrottsturismen i Kalmar har haft en fantastisk utveckling. I år är vi t.ex. en av värdorterna för UEFA Dam-EM, fyra matcher kommer att spelas i Kalmar. Vi har också Skandinaviens enda Ironmantävling på fulldistans. De som gästade Kalmar i samband med tävlingen förra året, tävlande, medföljande och publik, omsatte 18,6 miljoner kronor. Det visar en utvärdering Regionförbundet har gjort inom projektet More than sport.

Löptävlingar i Kalmar 2013
Lördag 13 april | Skälbyloppet
Onsdag 29 maj | Drottning Margaretaloppet
Måndag 3 juni | Kalvinknatet
Torsdag 6 juni | Gustav Vasaloppet
Lördag 29 juni | Kalmar Malkars 21 KM
Onsdag 31 juli | Kalmarmilen
Onsdag 31 juli | Lilla Kalmarmilen
Lördag 31 aug | Nattloppet Kalmar
Tisdag 31 dec | Kalmar Sylvesterlopp

Löptävlingar på Öland 2013
Onsdag 8 maj | Lilla Kyrkstafetten | Färjestaden
Lördag 11 maj | Ölands Kyrkstafett | Färjestaden
Fredag 5 juli | Böda Sandsloppet | Böda Sand
Måndag 15 juli | Victorialoppet | Borgholm
Onsdag 17 juli | Löttorpsvarvet | Löttorp
Lördag 20 juli | Hornsjön Runt | Löttorp
Lördag 27 juli | Ölands Marathon/Veteran-SM | Löttorp
Lördag 27 juli | Ölandsjoggen | Persnäs
Lördag 28 sep | Sollidenloppet | Borgholm

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com